FF:PBSNPB12 Work with talented students - Course Information
PBSNPB12 Work with talented students
Faculty of ArtsAutumn 2008
- Extent and Intensity
- 1/1. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, N-PD)
- Course objectives (in Czech)
- Kurz je zaměřen k pedagogicko - psychologické přípravě pedagogů v práci s nadanými dětmi. Jde o dosud přehlíženou minoritní skupinu dětské populace. Cílem kurzu je poskytnout studentům magisterského studia teoretické poučení o specifikách nadaných dětí i praktické schopnosti a dovednosti nadané děti identifikovat a efektivně s nimi, z pohledu pedagogicko - psychologického, vývojově - psychologického a poradenského, pracovat.
- Syllabus (in Czech)
- Talent a nadání v historické perspektivě 1. Pojetí nadání v historii 2. První empirická zkoumání 3. Sociální reprezentace nadání 4. Faktorový přístup k inteligenci 5. Historie talent a nadání v minulém století ve světě Modely nadání, talentu a inteligence 1. Základní modely 2. Neurobiologická podstata nadání 3. Současná psychologická pojetí inteligence Identifikace nadaných dětí 1. Identifikace 2. Identifikace a jednotlivé teoretické modely 3. Psychologické standardizované metody 4. Diagnostika rozumových schopností 5. Diagnostika tvořivosti Rozumově nadané dítě v jednotlivých vývojových etapách 1. Základní vývojové teorie, modely vývoje 2. Teorie kognitivního vývoje 3. Psychodiagnostika rozumových schopností v raném věku přednosti a nedostatky jednotlivých metod 4. Sternbergova kritéria nadání u malých dětí 5. Lékařské výzkumy morfologické a fyziologické charakteristiky nadání 6. Základní charakteristiky nadání u malých dětí 7. Vliv sociálního okolí na vývoj nadání v raném věku - Sociální podpora nadání Rodina, škola, vrstevníci 8. Zvláštnosti vývoje 9. Vývojové etapy charakteristické znaky rozumově nadaných děti v jednotlivých etapách 10. Školní období - nadané dítě ve škole - typické kognitivní, sociální a emocionální charakteristiky intelektově nadaných dětí školního věku 11. Preadolescence 12. Adolescence vývojová rizika Rozumově nadané dítě ve škole 1. Učení ve školním kontextu základní teorie 2. Typické mýty, předsudky o nadaných dětech 3. Obtíže a chyby při poznávání osobnosti učitelem 4. Typy nadaných dětí 5. Problémy spojené s diagnostikou asynchronního vývoje 6. Nadané děti ve městě a na vesnici 7. Nadané dítě z kulturních minorit, zejména romské 8. Problémy ve školním kontextu 9. Styly učení nadaných dětí základní charakteristiky, diagnostika, studijní postupy 10. Učitel nadaných dětí 11. Vliv rodiny, kamarádů a mimoškolních aktivit na učení 12. Vliv označení (označkování) nadání na učení Školsky neprospívající nadané děti 1. Syndrom underachievment- definice 2. Motivace - role motivace a nadání 3. Lokalizace kontroly - Locus of control, J. Rotter, 1966 4. Atribuční teorie, Weiner, 1974 5. Výkonová orientace a atribuce vývoj 6. Nadané děti - úsilí a schopnosti - možné motivační problémy 7. Underachievment a závislost 8. Typy nadaných dětí, které podávají nízký výkon ve škole 9. Vztah mezi úsilím a očekávaným výsledkem 10. Časná vývojová rizika 11. Rodiče jako modely 12. Psychologické náprava underachievmentu Sociální a emocionální charakteristiky a problémy nadaných dětí 1. Základní výzkumy 2. Společnost SENG (Supporting emotional needs of gifted) a její poslání 3. Možné sociální a emocionální problémy nadaných dětí, jejich výskyt a závažnost Tzv. dvakrát výjimeční nadané děti s handicapem 1. Některé postavy z historie 2. Intelektové nadání a specifické vývojové poruchy učení 3. Intelektové nadaní a Aspergerův syndrom 4. Intelektově nadané děti s ADHD Psychologické poradenství nadaným dětem, rodičům a škole 1. Poradenství nadaným dětem v USA 2. Základní poradenské problémy 3. Skupinové a individuální poradenství nadaným dětem 4. Poradenství rodinám 5. Školní poradenství role školního psychologa v péči o nadané děti Možné pedagogicko psychologické přístupy k intelektově nadaným dětem 1. Základní rozdělení, druhy přístupů, přednosti, nedostatky 2. Akcelerace 3. Mentor 4. Letní tábory -CTY Center for talented youth (J. Stanley) 5. Situace v České a Slovenské republice 6. Východiska ped-psych péče o nadanou populaci u nás před rokem 1989 7. Východiska ped-psych péče o nadanou populaci u nás po roce 1990 8. Alternativní vzdělávání - možnost pro nadané děti? Další druhy nadaní (zejména kresebné, hudební, pohybové) 1. Psychologie kresebného nadání 2. Psychologie hudebního nadání 3. Pohybové nadání 4. Extrémní výjimečnost
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška a seminář ukončeno zápočtem
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2008/PBSNPB12