PGK11A11 Úvod do studia dějin pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2005
Rozsah
blokově. 8 kr. Doporučované ukončení: PZk. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
každý sudý pátek 8:20–12:25 B12, každý sudý pátek 13:20–16:35 B12
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz je zaměřen na metodologickou přípravu studentů pro výzkum v oblasti dějin školství a pedagogiky. Základní problémy, které jsou řešeny v rámci úvodní části kurzu: prameny a pramenná základna, primární a sekundární literatura, metody historického výzkumu, prezentace výsledků výzkumu, vědecké instituce. V návaznosti na tuto první část se studenti seznámí s různými výchovnými systémy a vzdělávacími institucemi od starověku po novověk. Na těchto otázkách je rovněž dokumentován postup práce historika s prameny, s literaturou a dalšími zdroji.
Informace učitele
Literatura: Alt, R. Přednášky o výchově na raných stupních lidstva. Praha 1966. Blankertz, H. Die Geschichte der Pädagogik. Von der Aufklärung bis zur Gegenwart. Wetzlar 1992. Blass, J. L. Herbarts pädagogische Denkform. 1969. Blatný, L., Jůva, V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Brno 1996. Brezinka, W. Pädagogik in Österreich. Die Geschichte des Faches an den Universitäten vom 18. bis zum Ende des 20. Jahrhunderts. Wien 2000. Cach, J. J. J. Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha 1967. Cipro, M. Galerie světových pedagogů. 3 svazky. Praha 2002. Cipro, M. Prameny výchovy. I. - V. díl. Praha 1991-1998. Cipro, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha 1984. Cipro, M. Slovník pedagogů. Praha 2000. Dietrich, V.-J. Johann Amos Comenius. Hamburg 1995. Drtina, F. Ideály výchovy. Praha 1930. Drtina, F. Myšlenkový vývoj evropského lidstva. Praha 1902. Floss, P. Jan Amos Komenský. Ostrava 1970. Gallo, J., Škoda, K. Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava 1986. Kádner, O. Dějiny pedagogiky. Praha 1923 - 1924. 6 sv. Kádner, O. Vývoj a dnešní soustava školství. 4 díly. Praha 1929-1930. Knoop, K., Schwab, M. Einführung in die Geschichte der Pädagogik. Pädagogen-Portraits aus vier Jahrhunderten. Wiebelsheim 1999. Kopecký, J., Patočka, J., Kyrášek, J. Jan Amos Komenský. Nástin života a díla. Praha 1957. Kumpera, J. Jan Amos Komenský. Malý profil velké osobnosti. Uh. Brod 1989. Niemeyer, Ch. Klassiker der Sozialpädagogik. Einführung in die Theoriegeschichte einer Wissenschaft. Weinheim, München 1998. Niemeyer, Ch., Schröer, L., Böhnisch, W (ed.). Grundlinien Historischer Sozialpädagogik. Traditionsbezüge, Reflexionen und übergangene Sozialdiskurse. Weinheim; München 1997. Nohl, H. Die pädagogik Herbarts. 1965 Patočka, J. Komeniologické studie. Praha 1997. Pedagogická encyklopedie. Red. Chlup, O., Kubálek, J., Uher, J.. Praha 1938 - 1940. 3 sv. Pedagogická encyklopedie Slovenska. 2 díly. Bratislava 1984, 1985. Pedagogický slovník. Red. Kujal, B., Boháč, A., Kotoč, J. Praha 1965, 1967. Polišenský, J. Komenský, muž labyrintů a naděje. Praha 1996. Quick, R. H. Vychovatelští reformátoři. 1897. Reble, A. Geschichte der Pädagogik. Stuttgart 1995. (18. vydání) Singule, F. Americká pragmatická pedagogika. John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha 1991. Singule, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha 1966. Štverák, V. Dějiny pedagogiky. I. - II. díl. Praha 1991. Štverák, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha 1983. Štverák, V., Čadská, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha 1999. Tenorth, H.-E. Geschichte der Erziehung. Eiführung in die Grundzüge ihrer neuzeitlichen Entwicklung. Weinheim, München 2000. Thiersch, H., Ruprecht, H., Herrmann, U. Die Entwicklung der Erziehungswissenschaft. München 1978. Metodologická literatura: Böhhme, G., Tenorth, H.-E. Einführung in die Historische Pädagogik. Einführung in Gegenstand, Methoden und Ergebnisse ihrer Teildisziplin und Hilfswissenschaften. Darmstadt 1990. Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. Research Methods in Education. London and New York 2000. (zvláště kapitola Historical research, s. 158-168) Bartoš, J. Úvod do techniky historické práce. Olomouc 1977. Hroch, M. a kol. Úvod do studia dějepisu. Praha 1985. Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování. Praha 1972. Marek, J. O historismu a dějepisectví. Praha 1992. Pešková, J. Role vědomí v dějinách. Praha 1997. Popper, K. R. Bída historicismu. Praha 1994. Průcha, J. Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe. Praha 1995. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha 2000. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. vydání. Praha 2001. Travers,R.M.W. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha, SPN 1969. Zwettler, O., Vaculík, J., Čapka, F. Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.