FF:UZCJBE01 Didaktika čj/lit - Informace o předmětu
UZCJBE01 Didaktika českého jazyka a literatury I
Filozofická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
doc. Mgr. Michaela Křivancová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UZCJBE01/A: Po 15:00–16:35 A46, V. Čech
UZCJBE01/B: St 15:00–16:35 A42 stara, V. Čech
UZCJBE01/C: Út 13:20–14:55 C41, M. Soleiman pour Hashemi
UZCJBE01/D: Út 15:00–16:35 C41, M. Soleiman pour Hashemi - Předpoklady
- Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky češtiny, kterou je ukončen předmět CJBE02, je získání zápočtu z předmětu CJBE01 (Didaktika češtiny I) a zápočtu z předmětu CJBE02 (Didaktika češtiny II).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 45 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/45, pouze zareg.: 0/45, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/45 - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování literatuře demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků. V následující osnově je nejprve v rámci každého bodu uvedeno základní téma výstupu, poté téma profilovaného okruhu ke zkoušce.
- Osnova
- 1. Specifika probírání antické literatury; aktivní principy ve vyučování literatuře. & 2. Specifika probírání učiva o bibli; přitažlivost literárního vyučování. & 3. Specifika probírání světové středověké literatury; otázka samostatného studia. & 4. Specifika probírání české středověké literatury; k didaktickému zastoupení tří složek literární vědy v hodinách literatury. & 5. Specifika probírání světové renesanční literatury; didaktická interpretace, základní literatura a její úskalí. & 6. Specifika probírání literatury českého humanismu; literární exkurze. & 7. Specifika probírání světové barokní literatury; regionální moment ve vyučování literatuře. & 8. Specifika probírání české barokní literatury; k tzv. výchovám literaturou (zejména citová a estetická výchova). & 9. Specifika probírání evropského klasicismu, osvícenství a preromantismu; literární hodina založená na didaktické interakci (text-učitel, text-student-studenti, učitel-student, studenti, student-studenti-učitel). & 10. Specifika probírání prvních dvou fází českého národního obrození; vztah literatury a jiných druhů umění. & 11. Specifika probírání světové literatury 19. stol.; motivace pro četbu, tzv. kulturní deník. & 12. Specifika probírání české literatury 2. pol. 19. stol.; integrita v hodinách literatury. & 13. Specifika probírání světové literatury 20. stol.; charakter časopisu Český jazyk a literatura ve vztahu k praxi češtináře. & 14. Specifika probírání české literatury 20. stol.; didaktická odborná alternativní literatura a aktuální pedagogické dokumenty o češtině. & 15. Tvůrčí aktivity ve výuce literatury & 16. Alternativní metody diagnostiky zvládnutí mimočítankové četby &17. Metodika práce s recitátorem &18. Alternativy chronologického hlediska pří výuce literatury &19. Reforma maturitní zkoušky s důrazem na její profilovou část & 20. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů & 21. Možnosti testování literárních znalostí a dovedností & 22. Kultivace didakticky řízené interpretace uměleckého textu
- Literatura
- HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 231 s. ISBN 80-7183-215-4. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 1999, 256 s. ISBN 8085860104. info
- HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999, 230 s. ISBN 80-7183-178-6. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
- HRABÁKOVÁ, Jaroslava. Literatura. 2, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 150 s. ISBN 80-7183-131-X. info
- HORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
- KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
- BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upravené, v Mladé. Praha: Mladá fronta, 1997, 364 s. ISBN 8020406506. info
- Metody hodnocení
- Zápočet z didaktiky češtiny I student získává na základě vyučujícím stanoveného procenta docházky, aktivní účasti na seminářích předpokládající připravenost studentů na každý seminář. Nezbytné je prezentování výstupu, kterým student reaguje na model efektivního vyučování literatuře (seznámení s jeho principy je náplní prvních setkání). & Zkouška (nezávislá na vykonání pedagogické praxe), která je zařazena až po absolvování Didaktiky češtiny II, obsahuje rovnoměrně zastoupené problémové okruhy z českého jazyka a literatury (teze k nim jsou probírány na seminářích). V úvodním otázce se student v rozpravě vyjádří ke dvěma článkům zaměřeným na výuku konkrétního tématu z časopisu Český jazyk a literatura či uveřejněných na didaktickém portálu vsp.muni.cz.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Koncepce vychází z modelu tvůrčího a efektivního vyučování literatuře na střední škole, při němž je žák aktivním účastníkem vyučovacího procesu, je tedy též veden k samostatné práce s učební literaturou (učebnicemi), jejichž existence ve výuce je nutným předpokladem zvládnutí uvedeného modelu (a obsahového penza výuky). Proto je při výuce na seminářích velká pozornost věnována rozdílné úrovni a pojetí středoškolských učebnic (př.tendence k "telefonnímu seznamu" ve výkladových titulech nakl. Trizonie; pojetí světa literatury v učebnicích naklad. Fortuna a učebnicích J. Blažkeho; v uvedeném kontexu "kompromisní" model v učebnicích naklad. Scientia-Amosia a nejnovějších titulech SPN, které jsou na studentovu samostatnou práci s učebnicemi více orientovány včetně tzv. didaktických komplementárních textů).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/UZCJBE01