FF:UZIJA117 Didaktika italštiny I - Informace o předmětu
UZIJA117 Didaktika italštiny I
Filozofická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Naděžda Bruzlová (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková - Rozvrh
- Út 13:20–14:55 G12
- Předpoklady
- IJIA026 Souborná zkouška || IJIA028 Bakalářská zkouška
Kurs je určen posluchačům, kteří absolvovali přednášky z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie a mají v budoucnu zájem vyučovat italštině na různých typech škol. Poskytuje základní informace z lingvodidaktiky a zaměřuje se především na současné tendence ve vývoji cizojazyčného vyučování s přihlédnutím na specifičnosti italského jazyka. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Povinné pro uchazeče o učitelskou způsobilost - Mateřské obory/plány
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-HS3)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS) (2)
- Učitelství italského jazyka a literatury pro střední školy (program FF, N-SS3)
- Cíle předmětu
- Program je zaměřen na definici pojmů, vývoj metodických směrů, cíle výuky, didaktické a metodické principy vyučování cizím jazykům, roli učitele ve výuce a autonomii žáka. Zvláštní pozornost je pak věnována jazykovým prostředkům a nácviku základních řečových dovedností, komunikativní kompetenci, organizačním formám vyučování a typům vyučovacích hodin, učebnicím italského jazyka, práci s audiovizuálními prostředky, aktivizaci žáků a aktualizaci učiva, typologii cvičení. Dále se pozornost rovněž soustřeďuje na problematiku chyby, kontrolu, zkoušení, hodnocení a klasifikaci.
- Osnova
- Didaktické a metodické principy vyučování CJ
- Cíle výuky CJ
- Jazykové prostředky z didaktického hlediska
- Materiální didaktické prostředky
- Řečové dovednosti a jejich nácvik
- Typy, struktura a organizační formy vyučovací hodiny
- Aktivizace žáků, aktualizace učiva
- Práce s učebnicí, učebnice pro výuku italského jazyka
- Audiovizuální pomůcky ve výuce CJ
- Práce s autentickými materiály
- Jazykové hry ve výuce CJ
- Kontrola, zkoušení a hodnocení
- Literatura
- Titone Renzo, Orientamenti attuali nella glottodidattica della lingua italiana, Frascati(Roma), Edizioni Linguistic Club, 1997
- Ciliberti, Anna Manuale di glottodidattica, Firenze,, La Nuova Italia,1994
- Balboni, Paolo E., Didattica dell italiano a stranieri, Bonacci editore 1994
- Porcelli G.F., Principi di glottodidattica, Brescia, La Scuola 1994
- BALBONI, Paolo E. Dizionario di glottodidattica. Edited by Anthony Mollica. Perugia: Guerra Edizioni, 1999, xix, 111 s. ISBN 88-7715-338-5. info
- BALBONI, Paolo E. Grammagiochi :per giocare con la grammatica. Roma: Bonacci editore, 1999, 59 s. ISBN 88-7573-356-2. info
- Metody hodnocení
- Součástí zápočtu je prezentace analýzy jedné z italských učebnic, kterou studenti provedou v průběhu semestru. U zápočtu je pak vyžadována analýza jedné italské odborné publikace z oboru lingvodidaktiky. Pokud si posluchač předmět zapíše, je účast na něm povinná.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Lze zapsat až po úspěšném složení souborné nebo bakalářské zkoušky. Součást Učitelství pro střední školy.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2008/UZIJA117