FF:UZPJ410 Sel. Probl. od Didactics of PL - Course Information
UZPJ410 Selected Problems of Didactics of Polish
Faculty of ArtsAutumn 2009
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Roman Madecki, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Roman Madecki, Ph.D. (seminar tutor)
prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D.
Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Contact Person: prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D. - Timetable
- Fri 15:00–16:35 VP
- Prerequisites (in Czech)
- UZB001 Psychology for teachers I && UZB004 Psychology for teachers II && UZB002 Basic Course in Education && UZB003 Theory of Instruction
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Polish Language and Literature (programme FF, N-HS3)
- Upper Secondary School Teacher Training in Polish Language and Literature (programme FF, N-SS)
- Upper Secondary School Teacher Training in Polish Language and Literature (programme FF, N-SS3)
- Course objectives (in Czech)
- Kurs seznamuje posluchače s konkrétními metodami a postupy při přípravě výuky polštiny pro Čechy na různých stupních pokročilosti. Vzhledem ke specifice výuky na základních a středních školách s polským vyučovacím jazykem v ČR je předmětem zájmu také problematika bilingvismu. Cílem kurzu je získání praktických zkušeností při výuce v modelových situacích. Osnova
- Syllabus (in Czech)
- Základní body programu: - definování cílů výuky - určení specifik vyučovaných a volba vhodného metodického postupu - plánování výuky na dané časové období - příprava učitele na hodiny - nácvik produktivních i reproduktivních činností ve výuce - praktické výstupy - zpětná vazba a diskuse ve skupině
- Literature
- Nowakowska-Kępna, I. (red.): Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego, Wrocław 1992.
- Lewandowski, J. (red.): Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 1980.
- Bartmiński, J. (red.): Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, Lublin 2004.
- Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
- Miodunka, W. (red.): Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Kraków 1992.
- Seretny, A., Lipińska, E.: ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
- Krakowiak, K., Mańdziuk, J.: Poradnik metodyczny dla nauczycieli polonijnych, Lublin 1980.
- Assessment methods (in Czech)
- Interaktivní výuka propojující teoretické poznatky s přípravou na praxi. Každý ze studentů si připraví svůj "projekt", který předvede, a tak získá zpětnou vazbu ke svému výkonu.
- Language of instruction
- Polish
- Further comments (probably available only in Czech)
- General note: Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
- Enrolment Statistics (Autumn 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2009/UZPJ410