FF:PSA_019 Developmental Psychology II - Course Information
PSA_019 Developmental Psychology II
Faculty of ArtsAutumn 2011
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petra Léblová (seminar tutor)
Mgr. Františka Lukáčová (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts - Timetable
- Fri 9:10–11:35 zrusena M12, Fri 14:10–16:35 C51
- Timetable of Seminar Groups:
PSA_019/02: No timetable has been entered into IS. P. Léblová
PSA_019/03: No timetable has been entered into IS. F. Lukáčová
PSA_019/04: No timetable has been entered into IS. F. Lukáčová - Prerequisites
- PSA_036 Developmental Psychology I
Developmental Psychology I - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FF, M-PS) (4)
- Course objectives
- The continuation of Developmental Psychology I. The course provides a survey of development from early adolescence to old age.
- Syllabus
- Developmental psychology - Basic information Literature Methodology of developmental psychology Theories of developmental psychology Personalities of developmental psychology Periodization of "life-span" Period of school-age Period of pubescence and adolescence Period of young-adults Period of middle-adults Period of middle life, mature-adults Period of old-age Synthesis and summary of information - Developmental psychology I&II as subjects
- Literature
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
- ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří (The Psychology of Aging and Aduldhood). In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997, p. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. info
- ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 pp. info
- ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Edited by Josef Švancara. Praha: Avicenum, 1980. info
- ŠVANCARA, Josef. Gerontologické souvislosti v soužití tří generací (Gerontological Correlatives in Living-Together of Three Generations). Sborník prací FF MU, Annales Psychologici. Brno: Masarykova univerzita, 1996, vol. 96, P 1, p. 15-24. ISSN 1013-2730. info
- PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. II., Vývoj člověka od patnácti do třiceti let. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967, 231 s. info
- PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. III., Vývoj člověka od třiceti do čtyřiceti pěti let. Vyd. 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 306 s. info
- PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. IV., Vývoj člověka v druhé polovině života. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974, 495 s. info
- ŠVANCARA, Josef and Vladimír SMÉKAL. Longitudinální a průřezové metody. [Praha]: [Avicenum], 1971, Strana 21-. info
- Millová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie (online), 4. http://e-psycholog.eu/
- Teaching methods
- Interactive lectures and seminars, which is realized two times a month in two-hours-long lectures/seminares.
- Assessment methods
- Teaching proceeds two teaching hours once a week - two hours of the theoretical backgroung (in one week) are followed by another two hours of practical training (in the same or in the next week). This course is completed with an written examination.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- http://www.phil.muni.cz/~hump/VyvPs/SoubornaZkouska/
- Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2011/PSA_019