SJIIA105 Španělská literatura 20.století I

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Athena Alchazidu, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Martina Kotoučová (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:50–12:25 G21
Předpoklady
Se supone que los alumnos han pasado el examen de la Literatura Española.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
El curso ofrece una visión general de la historia de la literatura espańola del s.XX. A partir de la situación en la escena literaria en cada década, se enfocan las generaciones más importantes y los movimientos literarios que han marcado la historia, prestando una atención especial a la creación de los grandes autores, p.ej. la Generación del 98 (Unamuno, Azorín, Baroja, ValleInclán, Machado), la Generación del 14, la Vanguardia, la Generación del 27 (Lorca, Alberti, Salinas, Diego, Guillén), la novela de la preguerra, etc.
Kurz pojednává o španělské literatuře 20. století a klade si za cíl zprostředkovat souvislý výklad o vývoji a diverzifikaci literárních směrů v jednotlivých obdobích. Dalším cílem je představit nejvýznamnější představitele a jejich vrcholná díla s přihlédnutím ke konkrétnímu dobovému a uměleckému kontextu. Student by měl být schopen definovat základní pojmy provázející určitý literární kontext a propojit literární otázky s problematikou mimoliterární. Student by měl dokázat zařadit konkrétního autora do tohoto kontextu a náležitě okomentovat jeho pozici. V rámci analýzy konkrétních textů aplikovat dříve definované pojmy a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních literárních jevů a doložit své názory na konkrétním textu.
Osnova
  • Cada clase está dividida en dos partes: en la primera (teórica) se hará un resumen general del tema en cuestión, y en la segunda se analizarán textos de las obras más representativas./ PROGRAMA: 1. Introducción./ 2. La Generación del 98. Contexto histórico. Precursores (Joaquín Costa, Ángel Ganivet)./ 3. Miguel de Unamuno. 4. El Grupo de los tres: Azorín, Baroja y Maeztu./ 5. Valle-Inclán./ 6. Antonio Machado./ 7. El Novecentismo y la Generación del 14 (José Ortega y Gasset, Eugenio d;Ors, Juan Ramón Jiménez, etc)./ 8. El Vanguardismo europeo y su repercusión en Espańa (Ramón Gómez de la Serna (futurismo, ultraísmo, creacionismo y surrealismo)./ 9.La Generación del 27. Contexto histórico. Federico García Lorca./ 10. a) Los grandes poetas de la Generación del 27 (Rafael Alberti, Pedro Salinas, Jorge Guillén, Gerardo Diego y Dámaso Alonso)./ 11. b)Los grandes poetas de la Generación del 27 ( Vicente Aleixandre, Luis Cernuda y Miguel Hernández)./ 12. La novela de la preguerra.
  • Jednotlivé body odpovídají probíraných etapám a význačným autorů daného období.
Literatura
  • ALCHAZIDU, Athena, Yolanda PÉREZ SINUSÍA a Paula GÓMEZ GONZÁLEZ. Esbozo de la historia de la literatura espaňola. Brno: Anton Pasienka, 2004, 284 s. ISBN 80-902652-3-5. info
  • RAMONEDA, Arturo. Antología de la literatura española del siglo XX. 2. ed. Madrid: Sociedad General Espanola de Librería, 1993, 901 s. ISBN 8471433834. info
Výukové metody
Přednáška : popis literárního pole, výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech od různých autorů. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. Formou komentářů student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti při práci s konkrétním textem.
Metody hodnocení
Para aprobar el curso se les exigirá a los estudiantes una preparación previa -hecha en casa- de los textos seleccionados,y al analizarlos en clase, una participación activa (20%). Así mismo será indispensable pasar el examen escrito sobre la literatura recomendada (80%; obras representativas de cada una de las épocas tratadas). LECTURA A (leer todas las obras que siguen): 1.Miguel de Unamuno, Niebla./ 2.Pío Baroja, La busca/ 3.Valle-Inclán: Tirano Banderas/ 4.Ramón Gómez de la Serna, El novelista/ 5.Lorca, La casa de Bernarda Alba / 6. C.Laforet, Nada// 7. Valle-Inclán: Luces de bohemia;/ 8. Azorín, Doña Inés.// 9. Vicente Blasco Ibáñez, Sangre y arena// 10. Antonio Machado, Soledades;/ 11. Alejandro Casona, Los árboles mueren de pie.// 12. Federico García Lorca, Romancero gitano;/ LECTURA B (no forma parte del examen): Unamuno,Ábel Sánchez;/ Valle-Inclán: Sonata de otoño// Ramón Pérez de Ayala, Troteras y danzaderas;/ Gabriel Miró, Las cerezas del cementerio// Antonio Machado, Campos de Castilla;/ Juan Ramón Jiménez, Jardines lejanos.// Enrique Jardiel Poncela, Usted tiene ojos de mujer fatal./ Rafael Alberti, El marinero en tierra// Miguel de Unamuno, Tía Tula;/ Azorín, Clásicos y modernos;/ Pío Baroja, Mala hierba;/ Jacinto Benavente, La malquerida;/ Valle-Inclán, Sonata de estío, Sonata de primavera, Sonata de invierno;/ Ramón Pérez de Ayala, Luna de miel, luna de hiel;/ Juan Ramón Jiménez, Platero y yo;/ Vicente Blasco Ibáňez, La catedral;/ Rafael Alberti, El alba del alhelí;/ Pedro Salinas, La voz a ti debida;/ Gerardo Diego, El romancero de la novia;/ Vicente Aleixandre, Espadas como labios;/ Luis Cernuda, Los placeres prohibidos;/
Domácí příprava.
Písemný test. Zápočet: podmínkou k získání zápočtu je včasné odevzdávání písemných komentářů vybraných literárních ukázek (20%) a úspěšné absolvování písemného testu (úspěšnost 80%), kde prokazuje schopnost propojit teoretické znalosti s analýzou a interpretací literárního textu.
Vyučovací jazyk
Španělština
Navazující předměty
Informace učitele
Para concluir el curso será necesario aprobar el test a base de la lectura recomendada. Además, durante el semestre todos los alumnos tendrán que entregar comentarios de TODOS los textos escogidos y dejarlos en el Buzón de respuestas (odpovědník), según las fechas indicadas. No es necesario asistir a las clases. De los que asistirán se espera una participación activa.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.