FF:CJBE02 Didaktika češtiny II - Informace o předmětu
CJBE02 Didaktika češtiny II
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čech, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zdeňka Hladká, Dr. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Mgr. Lucie Velebová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJBE02/A: Po 14:10–15:45 U22, L. Velebová
CJBE02/B: Út 10:50–12:25 U22, L. Velebová - Předpoklady
- CJBE01 Didaktika češtiny I || NOW( CJBE01 Didaktika češtiny I )
Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu CJBE01 (Didaktika češtiny I) a zápočtu z předmětu CJBE02 (Didaktika češtiny II). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24 - Cíle předmětu
- Disciplína je koncipována jako jednosemestrová. Cílem a meritorní náplní je osvojení určujících principů aktivního vyučování českému jazyku a slohu demonstrovaných v řízené diskusi na základě cvičných studentských výstupů. V rámci nich je také srovnávána středoškolská učebnicová literatura a jsou vyvozována specifika probírání jednotlivých tematických celků.
Pozornost je věnována také obecnějším otázkám školské praxe (tvorba školních vzdělávacích programů, reforma maturity apod.).
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
rozumět základním principům aktivního vyučování českému jazyku; vysvětlit základní principy aktivního vyučování českému jazyku; vytvořit vlastní hodinu aktivního modelového vyučování, použít základní principy aktivního vyučování českému jazyku ve vlastní praxi. - Osnova
- Jazyk a sloh (seminář Mgr. L. Rychnovské)
- 1. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice I a učiva o funkčních stylech a kompozičních postupech; základní cíle při vyučování jazyku.
- 2. Specifika probírání středoškolského učiva o fonetice II a učivo o prostě sdělovacím stylu; základní cíle při vyučování slohu.
- 3. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii I a učivo o vypravování I; aplikace základních didaktických principů při vyučování jazyku (včetně využití algoritmu).
- 4. Specifika probírání středoškolského učiva o morfologii II a učivo o vypravování II; aplikace základních didaktických principů při vyučování slohu.
- 5. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi I a učivo o popisu; obsah učiva a jeho proměny v základních středoškolských jazykových učebnicích (zejména syntax, pojetí publicistického stylu a vztah verbální a neverbální komunikace).
- 6. Specifika probírání středoškolského učiva o syntaxi II a učivo o referátu; aktivní využití komplexních jazykových rozborů (prameny a způsob práce).
- 7. Specifika probírání středoškolského učiva o lexikologii a učivo o korespondenci; srovnání alternativních didaktických textů s tzv. produkcí oficiální (Kostečka, Hausenblas; Čechová, Styblík; zejména učebnicová produkce naklad. Trizonia).
- 8. Specifika probírání středoškolského učiva o historických disciplínách a učivo o životopisu; využití populárně-vědných textů o češtině pro aktivní vyučování (Eisner, Jílek, Queneau - Ouředník, Šlosar aj.).
- 9. Specifika probírání středoškolského učiva o frazeologii a učivo o publicistickém stylu I; rozvíjení invence ve slohovém vyučování.
- 10. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách I a učivo o výkladu a úvaze; rozvíjení kompozice ve slohovém vyučování.
- 11. Specifika probírání středoškolského učiva o slovníkových příručkách II a o neverbální komunikaci; rozvíjení stylizace při nácviku psaní ve slohovém vyučování.
- 12. Motivace učivem o rodných jménech I a realizací řečnických cvičení I; hodnocení slohových prací a klasifikace ve vyučování češtině vůbec.
- 13. Motivace učivem o rodných jménech II a realizací řečnických cvičení II; trend k integritě tří složek předmětu (jazyk-sloh-literatura v tzv. užším a širším pojetí).
- 14. Motivace učivem o zeměpisných jménech a realizací tzv. řízené diskuse; mimoškolní formy vyučování češtině.
- 15.Reforma maturitní zkoušky
- 16. Problematika vytváření rámcových a školních vzdělávacích programů
- 17.Praktický nácvik diagnostiky školních písemností.
- Literatura
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
- SVOBODA, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 307 s. info
- ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 251 s. ISBN 8004224393. URL info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak :didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 80-85787-24-5. info
- Martinková, Věra. Český jazyk I, II, III, IV. Tripolia, Praha 2001, 2002, 2002, 2004.ISBN 80-86448-16-9, 80-86448-21-5, 80-86448-24-X, 80-86448-27-4.
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 199 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN 80-7235-135-4.
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 243 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2002. 285 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Kostečka, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2003. 279 s. Zpracováno podle katalogu požadavků ke společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury. ISBN
- Výukové metody
- Ve výuce je kombinován teoretický výklad učitele, cvičné výstupy studentů a řízená diskuse o problematice vyučování českému jazyku a slohu. Důraz je kladen především na praktické využití poznatků.
- Metody hodnocení
- Zápočet z didaktiky českého jazyka a literatury II student získává na základě vyučujícím stanoveného procenta docházky (tj. maximálně 3 absence), aktivní účasti na seminářích předpokládající připravenost studentů na každý seminář. Nezbytné je prezentování dvou výstupů, kterými student reaguje na model efektivního vyučování českému jazyku a slohu (seznámení s jeho principy je náplní prvních setkání). V stanoveném termínu před zkouškou student odevzdá komplexní jazykový rozbor. & Zkouška (nezávislá na vykonání pedagogické praxe) shrnuje tematiku probíranou v Didaktice českého jazyka a literatury I a v Didaktice českého jazyka a literatury II, obsahuje rovnoměrně zastoupené problémové okruhy z českého jazyka a literatury (teze k nim jsou probírány na seminářích).Předpokladem přístupu ke zkoušce z didaktiky českého jazyka a literatury je získání zápočtu z předmětu CJBE01 (Didaktika češtiny I) a zápočtu z předmětu CJBE02 (Didaktika češtiny II).
- Informace učitele
- Náplň předmětu CJBE02 je identická s náplní předmětu UZCJBE02.
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Podmínkou přístupu ke zkoušce je získání zápočtu.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/CJBE02