FF:CJBE01 Didaktika češtiny I - Informace o předmětu
CJBE01 Didaktika češtiny I
Filozofická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Bromová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJBE01/01: Út 14:00–15:40 C32, M. Křápková Hrdličková
CJBE01/02: Út 8:00–9:40 C32, M. Křápková Hrdličková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24 - Cíle předmětu
- Disciplína je koncipována jako jednosemestrální. Cílem semináře je osvojení základních metod a forem výuky české i světové literární historie, stejně jako literární teorie. Důraz je kladen na participativní metody, práci s literárním textem a rozvíjení čtenářské kompetence. V jednotlivých seminářích budou diskutovány vybrané otázky současné literární didaktiky, na které budou navazovat studentské mikrovýstupy s následnou řízenou diskusí.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit význam literárního vyučování v 21. století;
- aplikovat poznatky současné vědy na vlastní vyučování;
- vytvořit vlastní koncept hodiny, vč. cíle a způsobu reflexe;
- aplikovat širokou paletu metod, vč. kriticky zaměřené analýzy a interpretace literárního textu; - Osnova
- Každý seminář bude spojovat dva základní tematické celky. Jednak se bude zaměřovat na vybrané období literárního vývoje nebo na téma literární teorie (a specifika výuky daného tématu), jednak bude zahrnovat vybrané problémy současné literárněvědné didaktiky. Témata I: 1. Základy literární vědy a teorie 2. Teorie prózy a dramatu ve středoškolské praxi – základní pojmy, práce s prozaickými a dramatickými texty na SŠ 3. Základy versologie v kontextu středoškolské reality – základní pojmy, práce se žákem v tzv. apoetickém věku, motivace k četbě poezie 4. Starověké základy evropské literární tradice (Bible, mýty, eposy, drama) ve výuce na SŠ 5. Specifika probírání středověké literatury 6. Renesance a humanismus, baroko (v české i světové literatuře) ve výuce na SŠ 7. Klasicismus a osvícenství ve světové literatuře – specifika probírání na SŠ 8. Jak vyučovat české národní obrození a českou literaturu 1. poloviny 19. století (národní obrození a romantismus v české literatuře) 9. Uchopení světové literatury 1. poloviny 19. století (romantismus v evropské i americké literární tradici) ve středoškolské výuce 10. Světová literatura 2. poloviny 19. století a její probírání na SŠ 11. Česká literatura 2. poloviny 19. století na SŠ 12. Specifika výuky české a světové literatury na přelomu 19. a 20. století 13. Česká meziválečná literatura (poezie, próza, drama) na SŠ 14. Světová meziválečná literatura v kontextu středoškolské výuky 15. Reakce na druhou světovou válku v české i světové literatuře, téma nesvobody v české i světové literatuře 2. poloviny 20. století, jejich zprostředkování žákům SŠ 16. Specifika výuky české literatury 50. a 60. let 17. Aspekty výuky české literatury v období normalizace 18. Vybrané směry světové literatury 2. poloviny 20. století 19. Česká literatura od roku 1989 do současnosti a její využití na SŠ 20. Nejnovější česká a světová literatura a její využití na SŠ (nejen) v hodinách literárního či estetického vyučování Témata II (vždy se zaměřením na výuku literatury): a) Smysl a postavení výuky literatury v současném středoškolském kurikulu. Jaký je vztah literatury, jazyka a slohu? Lze je propojovat? Je literatura vhodná pro mezipředmětové využití? Co je RVP? Co je ŠVP? Co je Strategie 2030+? Jak tyto dokumenty ovlivňují výuku literatury? Jak vypadá maturitní zkouška z ČJL ? b) Jak si stanovit cíl hodiny? Je to vůbec potřeba? Jak vyhodnotit jeho (ne)dosažení, a to se žáky i sám pro sebe (sebereflexe)? Existuje ideální struktura literární hodiny? c) Učebnice literatury. Jaké existují? Jak s nimi pracovat (metody)? Učebnice, nebo vlastní materiál? d) Redukce učiva. Co je podstatné? Existuje středoškolský kánon? Metoda výkladu. Tandemové vyučování. e) Aktivizace a aktivizační metody, evokace f) Interaktivní a skupinové vyučovací metody g) Kognitivní metody (se zaměřením na čtení s porozuměním) h) Práce s uměleckým textem v hodinách literatury, středoškolská analýza a interpretace, kladení otázek i) Zážitkové učení, dramatizace textu j) Jak ověřovat dosažení znalostí? Jak vytvořit test? Jak ústně zkoušet? Zkoušet ústně? Jak známkovat? Lze hodnotit i jinak? Jak sledovat žákovy pokroky? k) Online nástroje „výkladového“ charakteru, specifika online vyučování (nejen) v pandemii l) Online nástroje „testovacího“ charakteru m) Středoškolák jako čtenář: Podpora čtenářství optikou současného vědeckého poznání. Povinná četba? Doporučená četba? Čtenářská dílna. Čtenářský a kulturní deník. Blíže ke konkrétní časové osnově viz interaktivní osnova.
- Literatura
- Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-2471-821-7
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
- HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 231 s. ISBN 80-7183-215-4. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. 1. vyd. Praha: Velryba, 1999, 256 s. ISBN 8085860104. info
- HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999, 230 s. ISBN 80-7183-178-6. info
- BLAŽKE, Jaroslav. Kouzelné zrcadlo literatury. Vyd. 1. V Brně: Atlantis, 1998, 254 s. ISBN 8071081612. info
- HRABÁKOVÁ, Jaroslava. Literatura. 2, Výklad, interpretace, literární teorie. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998, 150 s. ISBN 80-7183-131-X. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- HORÁKOVÁ, Michaela a Lubor KYSUČAN. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1997, 188 s. ISBN 80-7183-094-1. info
- KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 s. ISBN 8000005271. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- BRUKNER, Josef a Jiří FILIP. Poetický slovník. Vyd. 2., upravené, v Mladé. Praha: Mladá fronta, 1997, 364 s. ISBN 8020406506. info
- Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
- HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
- Výukové metody
- Diskuse k jednotlivým tématům oborové didaktiky, samostatná prezentace vyučovací hodiny (či její části), kritická reflexe mikrovýstupů.
- Metody hodnocení
- Účast na semináři předpokládá, že student se seznámil v interaktivní osnově se zadaným materiálem, který je označen jako povinný.
Pro úspěšné ukončení předmětu je nutné splnit následující podmínky:
- aktivní účast na semináři (max. 2 neomluvené absence);
- prezentace zadané hodiny, vč. využití zadané metody (formy) výuky;
. - Navazující předměty
- Informace učitele
- Bližší informace viz interaktivní osnova předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/CJBE01