PSB_10 Prezentační dovednosti

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Tatiana Malatincová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dagmar Fořtová (pomocník)
Mgr. Michaela Mňuková (pomocník)
Mgr. Jiří Šubrt (pomocník)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
PSB_10/01: St 14:10–15:35 ACPS, D. Fořtová
Předpoklady
! PSKB_10 Prezentační dovednosti &&SOUHLAS
Pro úspěšné absolvování předmětu je NEZBYTNÁ účast na prvních dvou seminářích, aktivní účast na hodinách a předvedení tří vlastních prezentací. Student musí požádat o souhlas se zápisem viz Informace učitele.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. vytvořit strukturu odborné prezentace;
2. prezentovat výsledky vědecké práce na konferencích a odborných seminářích, apod.;
3. regovat na dotazy a námitky;
4. efektivně využívat prezentační pomůcky a techniku.
Osnova
  • 1. Teoretický úvod - metodika prezentace výsledků vědecké činnosti, stanovení cíle prezentace (práce se studijními materiály, výběr a volba tématu vlastní prezentace)
  • 2. Plánování a navrhování způsobu prezentace, zaměření na cílovou skupinu, analýza potřeb posluchačů (videotrénink – práce s skupinou, reakce na potřeby posluchačů, schopnost přizpůsobení vlastního projevu publiku)
  • 3. Příprava prezentace, zhodnocení podmínek, v nichž bude probíhat (práce se studijními materiály příprava konkrétního vystoupení)
  • 4. Volba cíle a tvorba obsahu prezentace (typy a zdroje informací), struktura prezentace, plánování posloupnosti prezentovaných informací (videotrénink – schopnost udržet jasnou linii prezentace, logicky strukturovat myšlenky, srozumitelně se vyjadřovat)
  • 5. Zásady neverbálního projevu při prezentaci (videotrénink – registrace vlastních neverbálních projevů signály vlastní jistoty/nejistoty, práce s tělem v průběhu prezentace)
  • 6. Zásady verbálního projevu při prezentaci (videotrénink – registrace vlastních verbálních a paraverbálních projevů volba slov, artikulace, práce s hlasem (rychlost, hlasitost, důraz, pomlky, intonace,...))
  • 7. Volba a způsob využívání moderačních a audiovizuálních pomůcek (videotrénink – posouzení efektivity využívání moderačních a audiovizuálních pomůcek, schopnost zdůraznit podstatné informace práce s prezentační technikou, výhody a rizika prezentace s využitím MS PowerPoint)
  • 8. Komplexní využití získaných poznatků v praxi (celkové zhodnocení prezentačních dovedností, porovnání jejich úrovně u jednotlivých studentů na začátku výuky a po absolvování celého programu)
Literatura
  • MEDLÍKOVÁ, Olga. Přesvědčivá prezentace : špičkové rady, tipy a příklady. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 136 s. ISBN 9788024722788. info
  • HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Iva Michňová. 7., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008, 380 s. ISBN 9788024724232. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
  • WIEKE, Thomas. Prezentace : jak překonat obvyklé problémy a působit přesvědčivě. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 112 s. ISBN 8024716828. info
  • MAGERA, Ivo. Prezentace v programu PowerPoint. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2005, 88 s. ISBN 8025107469. info
  • NÖLLKE, Claudia. Umění prezentace : jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. Translated by Petr Kunst. Praha: Grada, 2004, 111 s. ISBN 8024790572. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 361 s. ISBN 8024706504. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou skupinových prací a diskusí. Hlavními výukovými metodami jsou praktický trénink a videotrénink, zpětná vazba a domácí příprava.
Metody hodnocení
Požadavkem pro ukočení předmětu je aktivní účast na hodinách a předvedení tří vlastních prezentací.
Informace učitele
Student musí požádat o souhlas se zápisem a ve své žádosti uvést dosavadní zkušenosti s prezentováním a svoji představu o tom, co konkrétně by se rád v kurzu naučil anebo zdokonalil. Žádost o souhlas pošlete nejpozději do 5. 9., vyřizovat je budeme přibližně týden před zahájením výuky. Poslední úprava provedena dne 15.7.2013. J. Šubrt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, jaro 2002, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017.