FF:PG51B77 Philosophy of Education - Course Information
PG51B77 Philosophy of Education
Faculty of ArtsAutumn 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Tue 9:10–10:45 U32
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- The aim of the course is to bring student to a philosophical view of education. The course is based on interpretation of selected works by philosophers of education and continues towards students’ personal considerations of selected topics of the philosophy of educational process (e.g. human educability, relationship between an educator and an educated, an educated as a part of a community and others). The conclusion of the course is dedicated to problems of pedagogy from the point of view of philosophy of science. At the end of the course, students are able do distinguish among individual levels of pedagogical discourses and some students are able to identify a philosophical type of questioning.
- Syllabus
- Course outline:
- 1. Philosophical view of man and his education. 2. Philosophy of school and schooling 3. Philosophy of Education as a pedagogical discipline. 4. Philosophy of Education as a philosophy of science.
- Literature
- required literature
- Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
- BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 80-85866-64-1. info
- CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství, 1996, 211 s. ISBN 80-7113-170-9. info
- recommended literature
- KOSOVÁ, Beata. Filozofické a globálne súvislosti edukácie. Vyd. 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2013, 173 s. ISBN 9788055704340. info
- not specified
- PALOUŠ, Radim and Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus : filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 166 s. ISBN 9788024619019. URL info
- PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2010, 89 s. ISBN 9788024618333. info
- PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
- STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vydání. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2006, 183 stran. ISBN 8073800128. info
- KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy : o formatívnej sile organizácie. Vyd. 1. [Trnava]: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006, 165 s. ISBN 8022409057. info
- ILLICH, Ivan. Odškolnění společnosti :(polemický spis). Translated by Jiří Prokop. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 109 s. ISBN 80-85850-96-6. info
- HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 1. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 140 stran. ISBN 8021014709. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- DEWEY, John. Philosophy of education : (problems of men). Reprinted. Paterson, New Jersey: Littlefield, Adams & Co., 1961, 311 s. info
- DEWEY, John. O pramenech vychovatelské vědy. Translated by J. Gvardian. 1. vyd. V Praze: Samcovo knihkupectví, 1947, 116 s. URL info
- DEWEY, John. Škola a společnost : tři přednášky, jež měl John Dewey : připojena zpráva o universitní elementární škole. Translated by Jan Mrazík. V Praze: Nákladem Jana Laichtera, 1904, 99 s. URL info
- Teaching methods
- Lectures, discussion, self-instruction
- Assessment methods
- There will be several lectures in the course of the semester, but the instruction will be primarily based on group discussions about selected works by philosophers of education. Course evaluation: exam Each student will present an interpretation of a chosen work and, based on it, leads a philosophical discussion with others about selected issues related to education. Written test.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually. - Teacher's information
- https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=954
- Enrolment Statistics (Autumn 2016, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2016/PG51B77