JAP341 Business Japanese I

Faculty of Arts
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Petr Podzimek (lecturer), Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D. (deputy)
Mgr. Zuzana Rozwałka, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Department of Japanese Studies – Asia Studies Centre – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D.
Supplier department: Department of Japanese Studies – Asia Studies Centre – Faculty of Arts
Timetable
each even Friday 11:00–14:40 L42
Prerequisites (in Czech)
JAP215a Japanese language IV.-theory && JAP215b Japanese language IV.-practice
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of this course is to introduce students to the Japanese language used in the business environment and with elementary communication skills needed in a Japanese firm. The subject's focus is on terminology related to the management of Japanese companies and also on development of essential communication skills. The students will learn about the structure of a Japanese firm, its functioning, and also specific ethics that is at the base of business relations. They also learn about roles and requirements they might encounter when dealing with Japanese companies in Europe. The whole course is designed as a language and sociolinguistic course.
Learning outcomes
After finishing the course the students will
know the basic terminology of the workplace in a Japanese firm
have an idea of the structure of Japanese companies
be able to exercise a basic interaction in a business sphere
understand basics of Japanese business ethics.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvodní hodina a blok I
  • Teoretický rámec: Struktura a uspořádání japonských obchodních společností; tituly, funkce a hierarchie v japonských obchodních společnostech.
  • Jazyková část: Základní slovní zásoba a fráze I, představení se, pozdrav, úklony, výměna vizitek, pozdravy, opouštění pracoviště
  • 2. Výukový blok II
  • Teoretický rámec: Očekávání japonských společností v nejaponském prostředí, chování a vztahy na pracovišti; role tlumočníka, role manažera; styl šíření informací a komunikace uvnitř japonské společnosti.
  • Jazyková část: Základní slovní zásoba a fráze II, vnitrofiremní emailová komunikace, přijímání a odevzdávání úkolů, žádost o radu či pomoc, nevrhování řešení, telefonická komunikace uvnitř společnosti.
  • 3. Výukový blok III
  • Teoretický rámec: Komunikace japonské společnosti vůči vnějším subjektům (dodavatel/zákazník); specifika japonské etikety.
  • Jazyková část: Přijímání návštěvy, reakce na dotazy, přijímání telefonního hovoru, vyřízení a zapsání vzkazu, emailová komunikace s vnějšími subjekty (dodavatel/zákazník).
  • 4. Výukový blok IV
  • Teoretický rámec: Komunikace japonské společnosti vůči vnějším subjektům (dodavatel/zákazník); komunikace a jednání mezi kulturně smíšenými týmy; předcházení specifickým nedorozuměním.
  • Jazyková část: Slovní zásoba a fráze III; telefonování dodavateli či zákazníkovi, domluvení schůzky, zanechání vzkazu; tlumočení při obchodních jednáních kulturně smíšených týmů; reportování, záznamy jednání.
  • 5. Výukový blok V
  • Teoretický rámec: Situační etika ve vnitrofiremním a obchodním styku; potíže japonských obchodních společností v českém či evropském prostředí
  • Jazyková část: Večírek s kolegy po práci; večeře s obchodním partnerem, komunikace při networkingových aktivitách; (návštěva japonské jednatelky konzultantské společnosti ve výuce)
Literature
  • Horiuchi M.; Ashitaka Ch. Nihon de bijinesu: Nihongo hyougen to bijinesu mana.Tokyo: Senmonkyouiku shuppan, 2005.
  • Yoneda, R.; Fujii, K.; Shigeno, M. et al. Shodan no tame nihongo (We Mean Business: Japanese for Business People). Tokyo: 3A Corporation, 1996.
  • JETRO Business Japanese: KACHO - Managers in Corporate Japan. Tokyo, 1997.
  • Yana, A.; Ooki, R.; Komatsu, Y.: Nihongo E-mail no kakikata. Tokyo: Japan Times, 2005.
  • Doi, M.; Kabasawa, Y.; Murayama, K. et al. Talking Business in Japanese. Tokyo, 1997.
  • Segawa Y.; Kamiya S.; Kitamura S.: Hito wo ugokasu!Jissen bijinesu Nihongokaiwa. Tokyo: 3A Corporation, 2008.
  • JETRO Business Japanese: KACHO - Managers in Corporate Japan. Tokyo: WEIS, 1997.
  • Yoneda, R.; Fujii, K.; Shigeno, M. et al. Bijinesu no tame nihongo (Getting Down to Business: Japanese for Business People). Tokyo, 1998.
  • GOLDMAN, A. Doing Business with the Japanese: A Guide to Successful Communication, Management, and Diplomacy. Albany: State University of New York Press, 1994.
Teaching methods
Text readings, listening of CDs, practice of dialogues, role-play
Assessment methods
Active attendance, preparations at home, written test
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2013, Spring 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2019, Autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2018, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2018/JAP341