TIM_B_039 Média a jejich praxe

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 N21, kromě St 6. 11. ; a St 6. 11. 10:00–11:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na formy mediální (re)prezentace kulturního dění. Předmětem pozornosti budou současná masmédia (odborný i denní tisk, rozhlas, televize, internet). Studenti získají vhled jak do historie, tak do teorie masových i nových médií a fungování jednotlivých složek procesu mediální komunikace. Podstatnou součástí výuky bude také diskuze se zástupci médií (tisk, Český rozhlas, Česká televize).
Výstupy z učení
- porozumění podstatě fungování masových médií v historickém a teoretickém kontextu,
- znalost principů vytváření kulturálních obsahů médií
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů (médium, znak, sdělení atd.)
  • 2. Tištěná média – od Gutenberga k iPadu. Kritická funkce tisku.
  • 3. Principy redakční práce v odborném tisku – diskuze s redaktorem periodického tisku
  • 4. Mezi tištěnými a elektronickými médii. Média a jejich paměť.
  • 5. Archeologie rozhlasu
  • 6. Anatomie rozhlasu – diskuse s redaktorem ČRo
  • 7. Televize a její specifika
  • 8. Kultura na obrazovce – diskuze s dramaturgem ČT
  • 9. Reklama – od propagace k propagandě; persvazivní strategie média
  • 10. Role kritického myšlení při analýze mediálních obsahů
  • 11. Nová média, mobilní média – konstrukce individuálního prostoru
  • 12. Internet a (jeho) kultura
Literatura
  • BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
  • ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Translated by Zdeněk Frýbort. Vydání první. Praha: Svoboda, 1995, 417 stran. ISBN 8020504729. info
  • FUKAČ, Jiří a kol. Hudba a média. Rukověť muzikologa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 258 s. ISBN 80-210-1951-4. info
  • HVÍŽĎALA, Karel. Jak myslet média : eseje, přednášky, články a rozhovory 2004-2005. 1. vyd. Praha: Máj, 2005, 288 s. ISBN 808664314X. info
  • HVÍŽĎALA, Karel. Moc a nemoc médií : rozhovory, eseje a články 2000-2003. 1. vyd. Praha: Máj, 2003, 268 s. ISBN 8086569705. info
  • JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 207 s. ISBN 80-7178-697-7. info
  • MCLUHAN, Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Translated by Irena Přibylová - Martin Krejza. Vyd. 1. Brno: Jota, 2000, 415 s. ISBN 8072171283. info
  • MCLUHAN, Marshall. Understanding media : the extensions of man. 6th ed. New York: A signet book, 1964, 318 s. info
  • MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-714-0. info
Výukové metody
Teoretický a praktický úvod do praxe masmédií a nových médií. Přednášky o historii médií kombinované s diskusemi s odborníky z daných oblastí.
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je třeba odevzdat esej na jedno z následujících témat v rozsahu 5-7 normostran. Nejzazší termín uložení písemné práce do elektronické Odevzdávárny v ISu je 31. ledna.
1. Média a jejich paměť – amnézie versus nesmrtelnost
2. Tisk a kultura – spoluhráči nebo rivalové?
3. Rozhlas jako multimédium?
4. Umění zářící (z) obrazovky
5. Velká bublina? Jak nová jsou nová média?
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.