FF:PGK33B62 Zákl. spec. ped. - Informace o předmětu
PGK33B62 Základy speciální pedagogiky
Filozofická fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 1/1/0. blokově. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 27. 11. 8:00–9:40 B2.21, 10:00–11:40 B2.21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Kurz si klade za cíl seznámit posluchače s paradigmaty speciální pedagogicky v dnešní době i v minulosti, uvést studenty do problematiky jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Kurz představí současnou nabídku vzdělávacích možností žáků se speciálními potřebami a její legislativní zakotvení.
- Osnova
- Speciální pedagogika – konstituovaná pedagogická vědní disciplína. Základní terminologie, kategorie a metody ve speciální pedagogice. Speciálně pedagogické disciplíny. Vývoj péče o lidi s postižením. První vzdělávací aktivity zaměřené na lidi s postižením Role ústavní péče při vzdělávání lidí s postižením Vývoj speciálního vzdělávání. Současné pojetí speciální pedagogiky. Systém speciálního vzdělávání v České republice. Právní zakotvení speciálního vzdělávání. Přehled systémů speciálního vzdělávání v zahraničí. Trendy speciálního vzdělávání.
- Literatura
- Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6
- Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. Učebnice. ISBN 80-244-0698-5.
- MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
- MONATOVÁ, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 77 s. ISBN 8085931206. info
- Výukové metody
- Seminář, činnosti s výukovými texty.
- Metody hodnocení
- Forma: seminář. Je vyžadováno plnění průběžných seminárních úkolů. Výukové metody: přednášky, diskuse v hodině, samostudium s využitím doporučené literatury, práce s informačními zdroji, kolegiální učení, samostatné ev. skupinové projekty. Využívá se možností elektronického kurzu v ELFu. Závěrečné hodnocení: na základě ověření znalostí písemnou zkouškou. Vyjádří-li studenti se speciálními potřebami zájem o ústní ověření znalostí, bude jim vyhověno. V období podzim 2020 proběhne písemná zkouška online distanční formou.
- Informace učitele
- Elektronická podpora v ELFu v kurzu "Základy speciální pedagogiky (PB21PA31+PG33B62+PGK33B62+PGVCH03)". Klíč pro přihlášení poskytne vyučující.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PGK33B62