PGB101 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 8:00–11:40 G31; a St 21. 9. 8:00–9:40 G31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/15, pouze zareg.: 1/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV.
Osnova
  • 1.
    21.9.2022,Úvod, Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy, Medek
  • Cíl: Úvod do kurzu. Studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.
    Obsah:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
    Diskuse o případových studiích:
    • Lesní školky,
    • Ozónový program
    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
    Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
    Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsychologie [online] Dostupné z: http://ekopsychologie.adaptic.cz/vsechny-clanky/role-predskolniho-vzdelavani/

  • setkání 12. října 2022 odpadá - bude nahrazeno pobytovým seminářem následující týden:

    2.
    18.-19.10.2022, Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně , Činčera, Medek, Kolenatý, Válková
    Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.
    Obsah:
    Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.

  • 3.
    26.10.2022, Vývoj a směry environmentální výchovy, Činčera
    Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově.
  • Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.

  • 4.
    9.11.2022, Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy , Medek
    Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce středisek ekologické výchovy. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších.
    Před výukou:
    1) Zakotvení EV v RVP
    2) Seznámení se s metodickými dokumenty v oblasti EVVO
    Obsah:
    - Střediska ekologické výchovy
    - diskuse nabídek středisek environmentální výchovy
    - příklady dlouhodobých environmetnálních projektů
    - případové studie environmentálních programů
    - upřesnění seminárních prací
    Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
    Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP

  • 5.
    23.11.2022 EV v neformální výchově, Konzultace seminárních prací
    Cíl: Studenti dokáží definovat silné a slabé stránky EV v neformální výchově. Seznámí s příklady konkrétních metod EV. Studenti konzultují své seminární práce.
    Obsah:
    - EVVO v neformální výchově a vzdělávání
    - EV ve vzdělávání dospělých
    - diskuse silných a slabých stránek EV v neformálním vzdělávání
    - případové studie environmentálních programů
    - individuální konzultace seminárních prací
    Doporučená literatura: Klápště et al (2008) Příroda kolem nás. Praha: TDC, dostupné online: http://tdc.skauting.cz/download/PDF/Priroda_kolem_nas.pdf
    Jak reagovat na klimatické změny? Skauting 4/2020, dostupné online: https://casopis.skauting.cz/cofk88fsfok4c2/uploads/2020/04/Skauting-2020-4.pdf

  • 6.
    7.12.2022, Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování , Činčera
  • Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy.
    Před výukou:
    Materiály k nastudování před výukou - všechny přednášky dostupné na https://evvoprednasky.cz:
    • Senzitivita
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti.
    • Problémy a konflikty.
    • Akční strategie.
    Studenti na základě přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře.
    Seminář:
    Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.

Literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
  • CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
Výukové metody
Přednášky na základě vlastní přípravy, ukázky aktivit, četba, on-line diskuse, rozbor programu.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 25 bodů a zároveň se buď zúčastnit terénního semináře nebo odevzdat seminární práci. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
0-20 bodů Účast na přednáškách (4 body každá přednáška)
8 bodů Účast na terénním výjezdu
0-15 bodů Hodnocení programu EV
0-15 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
0-15 bodů Recenze odborného textu

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.