UZHIA03s Seminar for Pedagogical Practice

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
0/2/7. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant)
Guaranteed by
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts
Timetable
Wed 14:00–15:40 B2.34
Prerequisites
Studenti si zapisují souběžně s předmětem Pedagogická praxe II.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Autoevaluace pedagogického procesu na základě zpracovaných dokumentů a pohovoru s pedagogem.
Learning outcomes
After completing the instructional attempts (pedagogical practice), he/she is able to analyse his/her didactic activity and find the causes of success/failure in the work in class. A written report on the given didactic phenomenon, monitored during the pedagogical practice.
Syllabus
  • Didactic knowledge in practice.
  • The obligations of the pedagogue and the operation of the school.
  • The specific approach to students with learning disorders.
Literature
    required literature
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
    recommended literature
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • ČINÁTL, Kamil and Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido, 2003, 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998, 156 s. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 271 s. URL info
Teaching methods
Discussion with the teacher on the monitoring of a certain instructional phenomenon.
Assessment methods
Course credit based on an analysis of the written report on the certain instructional phenomenon at secondary school.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: Přímá výuka; domácí příprava.
The course is also listed under the following terms Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Spring 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/UZHIA03s