FF:IJIIA107 Development of Italian - Course Information
IJIIA107 Historical Development of Italian
Faculty of ArtsSpring 2001
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Jan Pavlík (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Dagmar Holoubková - Prerequisites (in Czech)
- IJIIA101 Historical Development of Italian
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Italian Language and Literature (programme FF, M-FI)
- Italian Language and Literature (programme FF, M-HS)
- Course objectives
- From vulgar Latin to Italian; main periods of the development of Italian; phonetic, morphological, syntactic and semantic changes; previous stages of development compared to modern usage; major efforts in establishing norms in Italian (lecture); analysis of relevant texts from L'Indovinello veronese to Bembo (seminar).
- Syllabus (in Czech)
- Vývoj lidové latiny na území dnešní Itálie směřuje k dialektové roz-tříštěnosti, která se specifickým politickým vývojem ve středověku a v moderní době dále upevňuje. Soustavně je nicméně sledován vývoj spisovné italštiny, tzn. v podstatě florentské varianty toskánského dialektu, zatímco k ostatním dialektům je přihlíženo jen příležitostně. Tento spisovný jazyk se konstituoval ve 14.století v dílech velkých klasiků (Dante, Petrarca, Boccaccio), která měla rozhodující vliv na vývoj italštiny až do nejmodernější doby díky archaickému pojetí spisovné normy, která se v Itálii prosadila na celá staletí. Takto pojatý spisovný jazyk nemohl vést ke skutečnému jazykovému sjednocení, protože byl do značné míry umělý. Rozpor mezi jednot-nou spisovnou normou a dialektovou rozrůzněností mluveného úzu, která se uplatňuje ve všech jazykových funkcích kromě literární a která začala ustupovat teprve v druhé půli 20.století, představuje vývojové specifikum italštiny ve srovnání s jinými románskými jazyky. V semináři bude studium textů od nejstarších památek až po 16.století zaměřeno především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje italského jazyka a jeho dialektů (viz přednáška). Důraz bude samozřejmě kladen nejen na správnou věcnou interpretaci textu, ale ve stejné míře také na pochopení diachronního pohledu na jazykové jevy a zákonitosti jazykového vývoje. V rámci seminářů vypracovávají posluchači krátké referáty na zadaná dílčí témata.
- Literature
- Ostrá, R., Přehled vývoje románských jazyků II., Praha, 1990; Rohlfs, G., Grammatica storica della lingua italiana e dei suoi dialetti, Torino, 1966-9; Tekavčić, P., Grammatica storica italiana, Zagreb, 1962-5; Migliorini, B., Storia della lingua italian
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška - ústní. Účast ve výuce není povinná.
- Language of instruction
- Italian
- Follow-Up Courses
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on completion of the course: Zápočet z Úvodu do lidové latiny je předpokladem pro připuštění ke zkoušce z Vývoje jazyka II.
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Vžýuka probíhá ve středu od 9.20 do 11.00 v posluchárně č. 28.
- Enrolment Statistics (Spring 2001, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2001/IJIIA107