PSA_011 Mental hygiene

Faculty of Arts
Spring 2004
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
prof. PhDr. Libor Míček, CSc. (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
PhDr. Zdeněk Stránský (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Wed 7:30–9:05 7
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Cílem kurzu je poskytnout studentům poznatky o psychické zátěži v různých životních situacích, které snižují nejen jejich výkonnost, ale ohrožují i jejich zdraví. Současně nabídnout některá psychohygienická doporučení, včetně relaxačně aktivačních metod, kte- ré mohou přispět k udržení nebo prohloubení duševního zdraví. Obsah - téze: 1. Duševní hygiena v životě člověka z hlediska historického a v současnosti. Základní zásady duševní hygieny. 2. Stres, stresogenní faktory: náročné životní situace - podstata stresu - pestrost stresogenních faktorů 3. Symptomatologie stresu: symptomy: somatické, nutkavé a zachvacující, nepřátelské, podrážděnosti - projevy stresu v oblasti emoční,kognitivní, fyziologické - ztížená adaptace na prostředí v neurotických poruchách - syndrom vyhoření - posttraumatické stresové poruchy - poruchy psychosomatické 4. Individuální projevy stresu v citlivosti a náchylnosti ke stresům: re- pro- aktivní základní postoj; základní typy reagování na stresy /bezmocně závislý - hypervzrušený - ambivalentní - autonomní 5. Člověk stresorem sám sobě: mechanismy psychické obrany; jak si starostmi nedělat starosti; význam pozitivního myšlení 6. Typ osobnosti "A" /predispozice k ISCHS/: charakteristika, hostilita, možnosti a obtíže eliminace chování - metody obecné a specifické 7. Mezilidské vztahy: umění jednat s lidmi - komunikační styl 8. Psychohygiena ve vzdělávacím a pracovním procesu: některé aspekty optimální organizace vyučovacího procesu /studijní režim/; organizace a plánování práce - předcházení stresu v pracovní činnosti 9. Partnerské vztahy: partnerské a intimní soužití - příčiny a průběh manželských krizí - konstruktivní hádka - předpoklady partnerského souladu 10.Zátěžové situace a jejich prožívání v životě vysokoškolských studentů, možnosti a způsoby jejich eliminace, příp. zmírnění jejich dopadu na psychiku i somatiku 11. Relaxačně aktivační metody: podstata a principy relaxačních metod - způsoby a techniky psychického uvolnění - ukázky a nácvik RAM /AT, Progresivní relaxace../ 12. Jak získat imunitu vůči stresovým situacím: strategie imunizace; různé autoregulační metody: relaxace dýchání; relaxace v přírodě, při hudbě, meditace... Doporučená literatura: Míček,L.: Duševní hygiena, SPN, Praha 1986 Míček,L.: Sebevýchova a duševní zdraví, SPN Praha 1988 Míček, L.: Učitel a stres, MU FF Brno 1997 Charvát,J.: Život, adaptace a stres, Avicenum, Praha 1969 Křivohlavý,J.: Já a Ty - o zdravých vztazích mezi lidmi, Avicenum, Praha 1986 Selye,H.: Život a stres, Obzor, Bratislava 1966
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Autumn 2001, Spring 2002, Autumn 2002, Spring 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2004/PSA_011