PSB_95 Psychology of Visual Perception

Faculty of Arts
Spring 2004
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
doc. Mgr. Radovan Šikl, Ph.D. (lecturer), doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Timetable
Thu 16:40–18:15 bílá lab.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Our senses work so well, so fast and so effortlessly, that we tend to take them for granted. We like to think that perception is some kind of "direct" representation of reality. The senses' successes obscure the incredibly complex processes that make it possible for us to detect, identify, and manipulate objects in our environment. Thus how do we see? How does the brain make sense of all the sensory inputs it gets to produce the rich perceptual world? Through lectures and discussions, we will explore how we acquire, process and use information about objects and events in our environments. Although our main focus will be on the sensory processes of normal, healthy, adult humans living in western civilization, the course makes important use of work with non-human animals, very young or very old humans, humans with damaged brain.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do studia Důvody pro zájem o studium tématu zrakové vnímání. Výčet obecných vlastností percepčního procesu. Vnímání jako interpretace reality. Fysikální a fysiologický kontext zrakového vnímání Fysikální vlastnosti světla. Anatomie a fysiologie oka. Fotoreceptory. Optický nerv. Primární a sekundární zrakový kortex. Vnímání barev Důležitost barev v životě. 3 fysikální a percepční komponenty barvy. Vztah mezi barvami. Míchání barev. Rozlišovací schopnosti. Tyčinky a čípky. Teorie vnímání barev. Barvoslepost. Vnímání prostoru I. Problém rekonstrukce vnímané reality z projekční plochy sítnice. Cues nebo clues? Princip fungování jednotlivých nápovědí o prostoru jejich spolehlivost, účinnost a vzájemná interakce v různých podmínkách. Vnímání prostoru II. Sítnicový rozměr a jeho škálování. Charakteristické nepřesnosti při vnímání prostoru; myšlenka geometrické struktury optického prostoru. Klamy. Ztvárnění prostoru/hloubky v uměleckých dílech. Vývojové aspekty. Kulturní vlivy. Prostorové vnímání u zvířat. Vnímání tvaru Problém rekonstrukce tvaru z projekční plochy sítnice. Shape-from- Gestalt psychologie a zákony organisace prvků zorného pole. Kalkulace s pravidelnostmi při vnímání tvaru. Identifikace objektu na základě jeho tvaru (bottom-up vs. top-down, Treismanová, Marr, Biederman). Vnímání pohybu Informační potenciál pohybu. Percepční prahy. Čím vším je ovlivnitelná vnímaná rychlost? Oční pohyby. Vnímání zdánlivého pohybu (stroboskopický, indukovaný, autokinetický, následné působení). 1)Vnímání času: Problémy se zkoumáním vnímání času. 2 údaje: pořadí a trvání. Biologické a psychologické determinanty vnímání času. 2)Vnímání a rozpoznávání tváří: Tvář jako specificky zpracovávaná specifická informace. Kognitivní kapacita při rozpoznávání. Biometrie. Prosopagnosie. Proměny tváře při vyjadřování emocí. Oči jako samostatný informátor. 3)Vývoj názorů v průběhu dějin: Prehistori a historie výzkumu zrakového vnímání. Předmět zájmu pro filosofii, malířství, optiku, geometrii, lékařství. Přehled názorů významných postav Aristoteles, Alhazen, Kepler, von Helmholtz 4)Videoprojekce dokumentu Zrakové vnímání v živočišné říši.
Literature
  • Vondráček, V. (1949). Vnímání. Praha, Zdravotnické nakladatelství.
  • Woodworth, R.S., Schlosberg, H. (1959). Experimentálna psychológia. Bratislava, Slovenská akadémia vied.
  • Stavěl, J. (1971). Antická psychologie. Praha, Státní pedagogické nakladatelství.
  • Jiránek, F., Souček, J. (1991). Úvod do obecné psychologie. Praha, UK.
  • Sacks, O. (1993). Muž, který si pletl manželku s kloboukem a jiné klinické povídky. Praha, Mladá fronta.
  • Atkinsonová R.L. et al. (1995). Psychologie. Praha, Victoria Publishing.
  • Sacks, O. (1997). Antropoložka na Marsu. Praha, Mladá fronta.
  • Nakonečný, M. (1997). Encyklopedie obecné psychologie. Praha, Academia.
  • Cumminsová, D.D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha, Portál.
  • Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál.
  • Sternberg, R.J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  • http://www.yorku.ca/eye/ (internetová učebnice vnímání)
  • http://cns-web.bu.edu/pub/laliden/WWW/Visionary/Visionary.html (slovník pojmů)
  • http://www.skidmore.edu/~hfoley/glossary.htm (slovník pojmů)
  • http://www.med.uwo.ca/physiology/courses/sensesweb/ (fyziologie sensorických procesů)
  • http://www.visionscience.com/ (odkazy na lidi, laboratoře, časopisy, software)
  • http://www.journalofvision.org/ (internetový časopis)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 1998, Spring 1999, Spring 2002, Spring 2003, Autumn 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016.
  • Enrolment Statistics (Spring 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2004/PSB_95