FF:CJBB111 Generativní fonologie - Informace o předmětu
CJBB111 Úvod do generativní fonologie a generativněfonologická analýza češtiny
Filozofická fakultajaro 2006
- Rozsah
- 4/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- dr. Tobias Scheer (přednášející), prof. PhDr. Petr Karlík, CSc. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D. - Rozvrh
- Po 16:40–18:15 C32, Čt 15:00–16:35 C32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz představí základní systém generativní fonologie z období The Sound Pattern of English (SPE) (Noam Chomsky a Morris Halle, 1968). Základní principy SPE budou ilustrovány na českém, a obecně slovanském materiálu.. Předpokládám, že studenti znají základy strukturalistické fonologie. Proto se nejdříve snažím vysvtlit, v čem se generativní hledisko liší a v čem ne. V té souvislosti je třeba vyjmenovat tři vlastnosti generativismu. 1) Tzv. "kognitivní revoluce", zahájená v padesátých letech v MIT (Noam Chomsky), se snaží zjistit, co se dje v mozku, když človk mluví. Jazyk není jen formální systém, ale primárně systém biologický. Předpokládá proto tzv. Univerzální Gramatiku, která je nedílnou součástí lidského genomu. Jazyk je modelován jako dvoukomorový. Nkde v mozku je slovník (pevný desk), kde jsou uloženy vlastnosti slov. Tyto ve slovníku zapsané informace jsou zpracovávány v gramatice. Proto nemusí být každá alternace skutečnou součástí gramatiky: bud' Čech skutečn odvozuje např. slovo mrzet od mráz (nebo naopak) pokaždé, když ho vyslovuje, nebo vyslovování slova mrzet nepředpokládá vůbec žádnou gramatickou akci, protože mrzet a mráz jsou dva nezávislé zápisy v mentálním slovníku. To znamená, ze dříve, než můžeme vůbec mluvit o tom, jak fonologie funguje, musíme zjistit, jestli alternace, o kterou se zajímáme, je skutečn fonologická (nebo pouze uložená na pevném desku). 2) Strukturalismus, zvlášt' americký, předpokládá neprostupnou hranici mezi fonologií a ostatními částmi gramatiky (morfologie, syntax atd.) fonologie není schopna číst jiné než fonologické informace. Generativní přístup předpokládá, že morfologické informace jsou pro fonologické jevy relevantní. 3) Asi nejdůležitší nástroj strukturalismu ve fonologii je koncepce "systému": zvuk není lingvistický jev jen tak. Stává se lingvistickým objektem jen tím, že vstupuje do vztahů s jinými zvuky. Fonologii zajímá jen celý systém: pokud je jeden z jeho členů je zmněn, můžeme očekávat i zmny jinde v systému. Generativní přístup tuto koncepci systému nezná. Nebylo by správn říci, že ji nepřiznává, protože o ní nemluví. Předpokládám, že studenti budou dostávat domácí úkoly, tj. korpusy, na něž budou aplikovat pravidla, o nichž budeme mluvit v přednášce. Nejdůležitjší vlastností SPE jsou práv "vzájemně uspořádaná pravidla" (ordered rules). Jestli nám po základním úvodu do SPE zbude čas, podíváme se na další vývoj generativní fonologie bhem sedmdesátých let, a na počátku osmdesátých let, především na tzv. autosegmentalismus, který vrací do modelu v SPE opomíjenou slabiku.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2006/CJBB111