CJBB111 Intro into generative phonology

Faculty of Arts
Spring 2006
Extent and Intensity
4/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
dr. Tobias Scheer (lecturer), prof. PhDr. Petr Karlík, CSc. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Petr Karlík, CSc.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D.
Timetable
Mon 16:40–18:15 C32, Thu 15:00–16:35 C32
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 10 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Kurz představí základní systém generativní fonologie z období The Sound Pattern of English (SPE) (Noam Chomsky a Morris Halle, 1968). Základní principy SPE budou ilustrovány na českém, a obecně slovanském materiálu.. Předpokládám, že studenti znají základy strukturalistické fonologie. Proto se nejdříve snažím vysvtlit, v čem se generativní hledisko liší a v čem ne. V té souvislosti je třeba vyjmenovat tři vlastnosti generativismu. 1) Tzv. "kognitivní revoluce", zahájená v padesátých letech v MIT (Noam Chomsky), se snaží zjistit, co se dje v mozku, když človk mluví. Jazyk není jen formální systém, ale primárně systém biologický. Předpokládá proto tzv. Univerzální Gramatiku, která je nedílnou součástí lidského genomu. Jazyk je modelován jako dvoukomorový. Nkde v mozku je slovník (pevný desk), kde jsou uloženy vlastnosti slov. Tyto ve slovníku zapsané informace jsou zpracovávány v gramatice. Proto nemusí být každá alternace skutečnou součástí gramatiky: bud' Čech skutečn odvozuje např. slovo mrzet od mráz (nebo naopak) pokaždé, když ho vyslovuje, nebo vyslovování slova mrzet nepředpokládá vůbec žádnou gramatickou akci, protože mrzet a mráz jsou dva nezávislé zápisy v mentálním slovníku. To znamená, ze dříve, než můžeme vůbec mluvit o tom, jak fonologie funguje, musíme zjistit, jestli alternace, o kterou se zajímáme, je skutečn fonologická (nebo pouze uložená na pevném desku). 2) Strukturalismus, zvlášt' americký, předpokládá neprostupnou hranici mezi fonologií a ostatními částmi gramatiky (morfologie, syntax atd.) fonologie není schopna číst jiné než fonologické informace. Generativní přístup předpokládá, že morfologické informace jsou pro fonologické jevy relevantní. 3) Asi nejdůležitší nástroj strukturalismu ve fonologii je koncepce "systému": zvuk není lingvistický jev jen tak. Stává se lingvistickým objektem jen tím, že vstupuje do vztahů s jinými zvuky. Fonologii zajímá jen celý systém: pokud je jeden z jeho členů je zmněn, můžeme očekávat i zmny jinde v systému. Generativní přístup tuto koncepci systému nezná. Nebylo by správn říci, že ji nepřiznává, protože o ní nemluví. Předpokládám, že studenti budou dostávat domácí úkoly, tj. korpusy, na něž budou aplikovat pravidla, o nichž budeme mluvit v přednášce. Nejdůležitjší vlastností SPE jsou práv "vzájemně uspořádaná pravidla" (ordered rules). Jestli nám po základním úvodu do SPE zbude čas, podíváme se na další vývoj generativní fonologie bhem sedmdesátých let, a na počátku osmdesátých let, především na tzv. autosegmentalismus, který vrací do modelu v SPE opomíjenou slabiku.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2006/CJBB111