PG22A44 Sociology of Education

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
Thu 13:20–14:55 C11
Prerequisites (in Czech)
PG11A16 Foundations of sociology
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Sociology of School and Education The course deals with the major views of the mutual relationship between society and education and views of the concrete topics which are at the centre of interest of sociology of education and which concern the inner life of schools and other educational institutions. There are explained some of the most important attitudes to examining the phenomena of school and education: structural attitude (consensual and conflicting) and interpretative attitude (interactional, ethnomethodological and phenomenological).
Syllabus (in Czech)
  • (1) Sociologie výchovy jako vědní obor, úvod do kurzu (Seznámení s programem kurzu, systém studia, podmínky pro získání kreditů, zadání seminárních prací, přehled studijní literatury. Vymezení sociologie výchovy na pozadí sociologie a pedagogiky, sociologický a pedagogický pohled na výchovu, vzdělání a školu, multiparadigmatická a stochastická podstata těchto pohledů.) (2) Vývoj sociologie výchovy a její současná témata, způsoby výzkumu v sociologii výchovy (Sociologie výchovy a její témata, sociální pedagogika a sociální práce a jejich témata, výchova a vzdělávání v rámci sociální struktury a možnosti jejich výzkumů na makro, mezo a mikro úrovni.) (HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Zamyšlení nad českou sociologií výchovy, vzdělávání a mládeže v 90. letech. Sociologický časopis, č. 1, 2000, s. 87 – 96.) (HAVLÍK, Radomír, KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, 1. kapitola, s. 11 – 24.) (RABUŠICOVÁ, M. Sociologie výchovy: přehlédnutí anglo-amerických monografií. Pedagogika, č. 2, 2002, s. 182 – 194.) (GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy. Její vznik, vývoj a problematika. Praha: SPN, 1967, kap. 3. – 5., s. 32 – 110.) rozšiřující četba (3) Klasické sociologické teorie o výchově a o vzdělávání (Emile Durkheim, Karel Marx, Max Weber) (SAHA, L. J., ZUBRZYCKI, J. Classical Sociological Theories of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 11 – 21. ) (DURKHEIM, Emile. On Education and Society. In: Karabel, J., Halsey, A. H. (eds.): Power and Ideology in Education. NY, Oxford: Oxford University Press, 1977, s. 92 – 105.) rozšiřující četba (4) Současné sociologické teorie o výchově a o vzdělávání a směry sociologie výchovy (Teorie funkcionalismu, teorie utilitarismu, teorie konfliktu, teorie interakcionismu, dále kritický přístup, feministický přístup, poststrukturalismus, hermeneutika, marxismus, fenomenologie a existencialismus, postmodernismus, reprodukční teorie, teorie rezistence.) (TURNER, J. H., MITCHELL, D. E. Contemporary Sociological Theories of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 21 – 29.) (WEINER, Gaby. Feminism and Education. In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 144 – 153.) rozšiřující četba (GIROUX, Henry. Crossing the Boundaries of Educational Discourse: Modernism, Postmodernism, and Feminism. In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 113– 130.) rozšiřující četba (5) Škola jako sociální systém (Škola jako organizace a instituce, charakteristiky školy jako byrokratické instituce podle Maxe Webera a Davida Goslina.) (PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, kap. 10: Škola: instituce pro řízenou edukaci, s. 395 - 427.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 9: Škola jako organizace, s. 93 - 101.) (ERICKSON, F. Schools as Sociocultural Systems. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 356 – 361.) (MORTIMORE, Peter. Can Effective Schools Compensate for Society? In: Halsey A. H. et al. Education, Culture, Economy, Society. Oxford, New York: Oxford University Press, 1997, s. 478 – 487.) rozšiřující četba (BENAVOT, A. Institutional Approach to the Study of Education. In: Saha, Lawrence, J. (Ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education. Pergamon, 1997, s. 340 – 345.) rozšiřující četba (6) Školní procesy (Teorie skupin, teorie symbolického interakcionismu, socializace, interakce a komunikace ve škole, školní třída jako malá sociální skupina, skryté kurikulum.) (ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy. Bratislava: Veda, Vydavateĺstvo Slovenskej Akadémie Vied, 1998, kap. 4.2.: Socializácia v škole, s. 146 – 173.) (GRECMANOVÁ, Helena. K poznatkům o vyučovacím klimatu. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, Studia Paedagogica, U 9, 2004. Brno: Masarykova univerzita, s. 37 – 45.) (7) Učitelé ve škole a ve společnosti – pohledy sociologie výchovy (Teorie rolí a rolových konfliktů, role a status učitele ve škole, obraz o učitelích ve sdělovacích prostředcích, mikrointerpretativní přístupy, školní etnografie P. Woodse.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 8: Školní status a role, s. 77 – 92.) (WOODS, Peter. Inside Schools, Ethnography in Educational Research. London: Routledge, 1991, kap. 1 a 2: Ethnography and the teacher, Beginning research, s. 1 – 32.) (8) Děti a mladí lidé ve škole – pohledy sociologie výchovy (Teorie kognitivní sociální psychologie – Pygmalion efekt, efekt sebepotvrzující předpovědi, školní úspěšnost, role dítěte a dospívajícího ve škole a v sociální skupině, sociometrie) (RENDL, Miroslav, ŠKALOUDOVÁ, Alena. Proměny „žákovství“ v pražských školách. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, Studia Paedagogica, U 9, 2004. Brno: Masarykova univerzita, s. 17 – 35.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 6: Dítě a dospívající a sociální skupina, s. 57 – 65.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 8: Školní status a role, s. 77 – 92.) (9) Rodina, škola a vzdělání – pohledy sociologie výchovy (Teorie a výzkumy rovnosti vzdělávacích a životních příležitostí: koncepce kulturního kapitálu Pierra Bourdieu, jazykového deficitu Basila Bernsteina a další teorie) (MATĚJŮ, Petr, STRAKOVÁ, Jana. The role of the family and the school in the reproduction of educational inequalities in the post-communist Czech republic. British Journal of Sociology of Education, Vol. 26, No. 1, February 2005.) (MATĚJŮ, Petr, ŘEHÁKOVÁ, Blanka. Úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Sociologický časopis, XXVIII, 5/1992, s. 613 – 633.) (RABUŠICOVÁ, Milada. Otázky rovnosti a nerovnosti vzdělávacích příležitostí. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, I 26, 1992, s. 59 - 70.) (RABUŠICOVÁ, Milada. Školní úspěšnost žáka v kontextu vzdělanostních nerovností. In: Sborník prací filosofické fakulty brněnské university, U 1, 1996, s. 7 - 20.) (RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991, kap. 10: Rovnost příležitostí ve výchově, vzdělání a v životě, s. 102 - 106.) (PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997, část kap. 4: Žák: subjekt edukace, s.101 - 131.) (HARKER, Richard. Bourdieu – Education and Reproduction. In: Harker, Richard et al. (eds.). An Introduction to the Work of Pierre Bourdieu. The Practice of Theory. London: Macmillan, 1990, s. 87 – 105.) rozšiřující četba (BERNSTEIN, Basil. Social Class, Language and Socialisation. In: Karabel, J., Halsey, A. H. (eds.): Power and Ideology in Education. NY, Oxford: Oxford University Press, 1977, s. 473 – 485.) rozšiřující četba (Disertační práce PdF Olomouc: O Bernsteinovi (kap. 4., 5.) (10) Vzdělávací politika a sociální změna – proces stratifikace a sociální mobilita (Vzdělání jako prostředek sociální mobility, princip meritokracie, výzkumy sociální stratifikace) (MATĚJŮ, Petr. Kdo získal a kdo ztratil v socialistické redistribuci. Sociologický časopis, č. 1, roč. 27, 1991.) (MATĚJŮ, Petr. Vzdělanostní stratifikace v Československu v komparativní perspektivě. K úloze sociálních, kulturních a ekonomických zdrojů vzdělanostních nerovností v Československu, Maďarsku a Holandsku. Sociologický časopis, XXVII, 3/1991, s. 319 – 343.) (Zpráva o vývoji české společnosti 1989 - 1998. Praha: Academia, 1998, kap. 7: Sociální mobilita a změny v životních šancích, s.156 - 181.) (BROWN, Phillip, LAUDER, Hugh. Education, Economy and Social Change. In: International Studies in Sociology of Education, Vol. 1. London: Triangle Books, 1991, s. 3 – 23.) rozšiřující četba
Literature
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada and Milan POL. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. (School/family relations today: searching for ways to partnership.). Pedagogika. Praha: PedF UK, 1996, vol. 1996, No 2, p. 105-116. ISSN 0031-3815. info
  • HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE and Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
  • GOLDING, William. Pán much. Praha: Naše vojsko, 1968. info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: 1 hodina přednáška + 1 hodina seminář Podmínky pro získání kreditů: písemný test uprostřed semestru, seminární práce, ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2001, Spring 2002, Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/PG22A44