FF:UZPHK2204 Didaktika fil. a ZSV/ON II - Informace o předmětu
UZPHK2204 Didaktika filozofie a ZSV/ON II
Filozofická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 10 hodin konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Tomáš Měšťánek (přednášející), Hana Holmanová (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová - Rozvrh
- Pá 13. 3. 14:10–15:45 B11, Pá 22. 5. 14:10–15:45 B11, Pá 12. 6. 15:00–15:45 B11
- Předpoklady
- UZPHK2103 Didaktika fil. a ZSV/ON I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program FF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci kursu bude student schopen: - aplikovat poznatky z teoretické didaktiky do konkrétních vyučovacích hodin společenských věd na střední škole; - vytvářet na základě školních vzdělávacích programů vlastní výukové plány; - disponovat náměty k motivované a interaktivní výuce žáků na střední škole; - efektivně využívat ve společenskovědních předmětech didaktickou techniku; - orientovat se v postupech výchovného působení učitele na střední škole.
- Osnova
- Témata: 1. Funkční začlenění aktuálního společenského a politického dění do běžných hodin OSZ/ON. 2. Obsah a formy práce ve volitelných seminářích OSZ/ON. 3. Projektové vyučování v OSZ/ON. 4. Učebnice a speciální metodické materiály pro OSZ/ON. 5. Didaktická technika a užití učebních pomůcek ve výuce OSZ/ON. Tvorba vlastních výukových pomůcek a programů. 6. Další vzdělávání učitelů OSZ/ON; vzdělávací instituce a metodická sdružení. 7. Rozbory vyučovacích pokusů z různých metodických hledisek.
- Výukové metody
- Uvádění námětů výukových metod na konkrétních příkladech, jejich rozbor, diskuse. Rozbory vyučovacích pokusů.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.
DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
Zkouška probíhá ústní formou, uchazeč aplikuje poznatky z jednotlivých lekcí, z literatury a z vyučovacích pokusů během praxe. Témata zkoušky: 1) Rámcová znalost obsahu tematických celků předmětu OSZ (občanský a společenskovědní základ) pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon) - ve znění pozdějších novel.
4) Výukové metody užívané v OSZ.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech OSZ (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi OSZ a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat OSZ jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny OSZ – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky OSZ, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.
Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - ve znění pozdějších novel - Informace učitele
- Literatura: * Horká, H. - Hrdličková, A.: Výchova pro 21. století: koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno 2000 * Kalhous, Z. - Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 * Kašová, J. a kol.: Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Iuventa, Kroměříž 1995 * Maňák, J.: Nárys didaktiky. MU, Brno 1997 * Mareš, J. Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. MU, Brno 1995 * Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 * Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 1997 * Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 * Vyskočilová, E.: Utváření komunikativních dovedností učitele. SPN, Praha 1991
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/UZPHK2204