FF:UZPHK2204 Philosophy Teaching Methodolog - Course Information
UZPHK2204 Philosophy and Social Studies Basics Teaching Methodology II
Faculty of ArtsSpring 2009
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Tomáš Měšťánek (lecturer), Hana Holmanová (deputy)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová - Timetable
- Fri 13. 3. 14:10–15:45 B11, Fri 22. 5. 14:10–15:45 B11, Fri 12. 6. 15:00–15:45 B11
- Prerequisites (in Czech)
- UZPHK2103 Philosophy Teaching Methodolog
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Social Studies Basics (programme FF, N-SS)
- Course objectives (in Czech)
- Na konci kursu bude student schopen: - aplikovat poznatky z teoretické didaktiky do konkrétních vyučovacích hodin společenských věd na střední škole; - vytvářet na základě školních vzdělávacích programů vlastní výukové plány; - disponovat náměty k motivované a interaktivní výuce žáků na střední škole; - efektivně využívat ve společenskovědních předmětech didaktickou techniku; - orientovat se v postupech výchovného působení učitele na střední škole.
- Syllabus (in Czech)
- Témata: 1. Funkční začlenění aktuálního společenského a politického dění do běžných hodin OSZ/ON. 2. Obsah a formy práce ve volitelných seminářích OSZ/ON. 3. Projektové vyučování v OSZ/ON. 4. Učebnice a speciální metodické materiály pro OSZ/ON. 5. Didaktická technika a užití učebních pomůcek ve výuce OSZ/ON. Tvorba vlastních výukových pomůcek a programů. 6. Další vzdělávání učitelů OSZ/ON; vzdělávací instituce a metodická sdružení. 7. Rozbory vyučovacích pokusů z různých metodických hledisek.
- Teaching methods (in Czech)
- Uvádění námětů výukových metod na konkrétních příkladech, jejich rozbor, diskuse. Rozbory vyučovacích pokusů.
- Assessment methods (in Czech)
- Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.
DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
Zkouška probíhá ústní formou, uchazeč aplikuje poznatky z jednotlivých lekcí, z literatury a z vyučovacích pokusů během praxe. Témata zkoušky: 1) Rámcová znalost obsahu tematických celků předmětu OSZ (občanský a společenskovědní základ) pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon) - ve znění pozdějších novel.
4) Výukové metody užívané v OSZ.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech OSZ (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi OSZ a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat OSZ jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny OSZ – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky OSZ, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.
Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - ve znění pozdějších novel - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin konzultací.
- Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2009/UZPHK2204