FF:PAN101 Didaktika vzdělávání dospělých - Informace o předmětu
PAN101 Didaktika vzdělávání dospělých
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Šimberová (přednášející), doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 15:00–16:35 L31
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Studenti se obeznámí se základními východisky andragogické didaktiky a s principy vzdělávání dospělých vůbec. Naučí se uvažovat o specifickém užití výukových metod v procesu vzdělávání dospělých. Budou diskutovány faktory ovlivňující efektivitu procesu učení, metody a formy vzdělávání dospělých. Zvláštní pozornost bude věnována osobnosti lektora a technikám lektorské práce.
- Osnova
- 1. Andragogická didaktika jako obor, charakteristika. 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. 3. Andragogická didaktika, efektivita metod a forem vzdělávání dospělých 4. Otevřené a distanční vzdělávání a jejich specifika. 5. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy). 6. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe. 7. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy. 8. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce). 9. Systémy podnikového vzdělávání.
- Literatura
- Výukové metody
- přednášky, semináře, diskuse
- Metody hodnocení
- závěrečný skupinový projekt
- Informace učitele
- • Palán, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. 280 s. Zkratky institucí. ISBN 80-200-0950-7. • Plamínek, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha : Argo, 2000. 328 s. Bibliografie: s. 316-319. - Jmenný rejstřík. ISBN 80-7203-258-5. • Mužík, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha : CODEX Bohemia, 1999. 200 s. Bibliografie: s. 186-188. - Věcný rejstřík. ISBN 80-85963-93-0. • Rogers, Jennifer. Adults learning. 4th ed. Buckingham : Open University Press, 2001. 225 s. ISBN 0-335-20677-8. • Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně : Masarykova univerzita v Brně, 1996. 166 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-1333-8. • Silberman, Mel - Lawsonová, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 311 s. Edice Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-124-. • Mužík, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha : CODEX Bohemia, 1998. 271 s. ISBN 80-85963-52-3. • Leirman, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor : Vzdělávání dospělých v české tradici a v evropském kulturním kontextu (Přít.). 1. vyd. Praha : Karolinum, 1996. 157 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7184-168-4. • Belz, Horst - Siegrist, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 375 s. Bibliografie: s. 371-375. ISBN 80-7178-479-6. • Prokopenko, Joseph - Kubr, Milan. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Vyd. 1. Praha : Grada, 1996. 631 s. : i. Bibliografie: s. 627-628. ISBN 80-7169-250-6. • Jarošová, Eva. Trénink sociálních a manažerských dovedností : metodický průvodce. Praha : Management Press, 2001. 223 s. Bibliografie: s. 221-223. ISBN 80-7261-048-1. • Belcourt, Monica - Wright, Phillip C. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 1998. 243 s. ISBN 80-7169-459-2.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PAN101