FF:UZB003 Obecná a alt. didaktika - Informace o předmětu
UZB003 Obecná didaktika
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UZB003/Prednaska: Po 17:30–19:05 zruseno D22, R. Švaříček
UZB003/1: Po 14:10–15:45 N21, R. Švaříček
UZB003/2: Po 15:50–17:25 N21, K. Korcová
UZB003/3: Po 19:10–20:45 zruseno D21, K. Korcová
UZB003/4: každou sudou středu 14:10–17:25 K23, R. Švaříček
UZB003/5: St 19:10–20:45 zruseno D21, K. Korcová - Předpoklady
- UZB002 Základy pedagogiky
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 240 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/240, pouze zareg.: 0/240 - Mateřské obory/plány
- předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz poskytuje přehled o základních problémech přípravy, realizace a řízení vyučování. Nejprve budou studenti seznámeni s otázkami a problémy přípravy vyučování: stanovení cílů výuky, výběr učiva, volba vyučovacích metod a didaktických prostředků. Dále se budeme zabývat realizací vyučování, tedy zejména řízením výuky: stanovení pravidel, pozitivní motivace žáků, ne/kázeň, řešení konfliktů. Diskutováno bude i téma hodnocení, a to nejen žáků, ale i učitelů a zejména rozvoj jejich sebekritické reflexe.
Předpokládá se aktivní zapojení studentů v seminářích, formulace vlastních názorů na řešení výchovně-vzdělávacích situací. - Osnova
- 1. Didaktika - její předmět, základní pojmy
- 2. Přehled didaktických koncepcí a příklady jejich aplikace
- 3. Cíle výuky - klasifikace cílů, způsoby a zásady formulace cílů
- 4. Obsah výuky - struktura učiva, pedagogické dokumenty
- 5. Vyučovací metody a formy - charakteristika, ne/vhodnost použití
- 6. Příprava na vyučování - stanovení cílů, výběr učiva, volba výukových metod a forem, výběr didaktických pomůcek, "dramaturgie" vyučovací hodiny, časová struktura činností
- 7. Řízení výuky - pozitivní motivace, stanovení pravidel, vedení, dramaturgie vyučovacích hodin
- 8. Řešení konfliktů a nekázně - prostředky udržování kázně, modelové příklady řešení konfliktů, autorita učitele
- 9. Hodnocení studentů - cíle hodnocení, typy hodnocení
- 10. Seberefexe v práci učitele - profesionální rozvoj učitele, sebekritické myšlení v práci učitele, učitelovo pedagogické myšlení.
- Literatura
- povinná literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 178 s. ISBN 8070679204. info
- neurčeno
- Didaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. Edited by Jaroslava Podškubková - Jiří Pospíšil. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 151 s. ISBN 8024415410. info
- JANIŠ, Kamil. Obecná didaktika - vybraná témata. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 108 s. ISBN 8070410809. info
- MUŽÍK, Vladislav. Didaktika - základ učitelství? In JANÍK, Tomáš, Vladislav MUŽÍK a Oldřich ŠIMONÍK. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
- OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1994]. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1994, 111 s. ISBN 80-210-0210-741. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Výukové metody
- Kurz je rozdělen na přednášky a semináře. Přednáška je společná všem, bude se konat zhruba 6 krát za semestr (podndělí 17:30-18 v učebně D22). Semináře jsou oddělené skupiny, konají se každý týden či jeden z nich blokově jednou za čtrnáct dní, účast na nich je povinná a předpokládá se aktivní účast studentů na zadaných úkolech. Do seminářů je nutno se zapisovat, každý student bude vypracovávat úkol (cvičnou hodinu) s jednou kolegyní/jedním kolegou. Ideální je proto se již při zapisování do skupiny domluvit. Vše však bude řešeno na prvních hodinách v semestru.
- Metody hodnocení
- Kurz je zakončen zkouškou, průběžné úkoly jsou součástí hodnocení.
Požadavky a formu zkoušky zadává vyučující. - Informace učitele
- Podrobné informace budou začátkem semestru zveřejněny v ELFu. Více také v prvním týdnu výuky.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/UZB003