UEV_11 Application of the RWCT programme (Reading&Writing for Critical Thinking) in aesthetic education

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Libor Kyncl (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Jan Špaček
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
each even Thursday 10:50–14:05 N42
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Methodological seminar that makes use of cooperative techniques, presents the educational methods, shows ways how to activate the pupils, develops reader's literacy, works with the key competences, planning of lessons, evaluation. It builds up on constructivist conception of education.
Syllabus
  • Introduction, Minute test, thoughts map, course requirements, QUINQUEFOIL
  • ALPHA BOX, INSERT, constructivist model E-U-R
  • COOPERATIVE BINGO, DOUBLE NOTEBOOK, LAST WORD IS MINE, DIAMOND
  • INTERVIEW IN THREE PHASES, TOURNAMENT OF GROUPS, table E-U-R, planning of individual preparations
  • SNOWBALL, PUZZLE TEACHING, CONDUCTED READING, BLOOM'S TAXONOMY OF EDUCATIONAL GOALS
  • 4 corners + extremes, TEACHING OURSELVES, planning of individual preparations
  • PAIR READING, FREE WRITING,PLAYING DIE
  • STRAINS AND ROOTS, group consultations and submission of preparations
  • Colloquium and consultations concerning the submitted preparations
Literature
  • Jeannie L. Steelová, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, Scott Walter; adaptace Hana Košťálová, Nina Rutová, Irena Věříšová. Příručka I – VIII programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha : Kritické myšlení
  • Kritické listy č. 1-37 (vydává Kritické myšlení, o.s.)
  • Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Kritické myšlení, 2007.
  • www.kritickemysleni.cz
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • GRECMANOVÁ, Helena and Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • NOVOTNÝ, Petr, Hana KOŠTÁLOVÁ, Kateřina KUBEŠOVÁ and Ondřej HAUSENBLAS. RWCT pro vysokoškolské učitele (RWCT for university teachers). Učitelské listy : měsíčník Agentury Strom. Praha: Agentura Strom, 2001, vol. 8, No 5, p. 6. ISSN 1210-6313. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan and Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
Teaching methods
seminars, workshop, presentations, group projects
Assessment methods
Colloquium and submission of the prepared teaching lesson.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2019, Autumn 2021, Autumn 2022.
  • Enrolment Statistics (Spring 2013, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/UEV_11