PG32B59 Enviromentální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 10:00–13:40 C31
Předpoklady
Na kurzu spolupracujeme s doc. Činčerou (FSS MU), kurz bude probíhat každou lichou středu od 10:00 do 13:40 v prostorách FSS MU na Joštové 10 v učebně U34, tedy nikoliv na FF, jak je uvedeno v rozvrhu.
Součástí kurzu je i dvoudenní exkurze s ukázkami ekovýchovných programů, proběhne na Kaprálově mlýně u Ochozi u Brna, není nutné zde zůstávat přes noc, ačkoliv to doporučujeme.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Naučí se vytvářet jednoduché programy EV.
Studenti
1. Diskutují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a strategií EV
2. Vyhodnocují silné a slabé stránky navštívených programů EV
3.Charakterizují vybrané organizace zabývající se EV a jejich programovou nabídku.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu, studenti budou schopni: • - vyhodnotit kvalitu programu environmentální výchovy a navrhnout jeho případné modifikace; • - vyhodnotit programovou nabídku center environmentální výchovy; • - porovnat jednotlivé přístupy environmentální výchovy a jejich silné a slabé stránky.
Osnova
  • 1.
    Vývoj a směry environmentální výchovy

    27.2.2019 Činčera
    Cíl: studenti v reflexi a v následné online debatě komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    EV ve světě:
    Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Problémy nebo konflikty, společnost nebo příroda? „Hungerfordova reforma“ a alternativní proudy: Steve van Matre a Joseph Cornell. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech (severský přístup). Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově na počátku 21. století. Návrat k přírodě jako novodobá alternativa: výchova k ekogramotnosti, místně zakotvené učení.

  • Doporučená literatura:
    Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
    Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
    Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
    Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
    Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Environmental Education Research, 7, 3, 207-320.
    Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environmental Education and Communication, 7, 55-65.

  • 2. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně

    12.-13.3.2019 Činčera, Medek
  • Cíl: studenti se seznámi s historií EV, reflektují své zkušenosti s environmentální výchovou, hodnotí, co je zaujalo, co odpovídá jejich konceptu a co nikoliv. Seznámí se s historií environmentální výchovy
  • Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.

  • 3. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy 27.3.2019 Medek
  • Cíle: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy. Seznámí se se směry EV zaměřené na děti předškolního věku.
  • Obsah:
    základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem, EV pro předškolní věk
  • Případové studie:
    • Lesní školky
    • Ozónový program

  • Doporučená literatura:
    Cornell, J. (1998) Sharing Nature with Children. Nevada City, CA: DAWN Publications.
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge. Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage.
    Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha : Grada.
    Strejčková, E. (1998) Děti pro pětihory. Praha: Toulcův dvůr.
    Strejčková, E. et al. (2005) Výzkum odcizování člověka přírodě: Závěrečná zpráva. Projekt VaV. Praha: MŽP, Národní program výzkumu : Krajina a sídla budoucnosti.Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha : Portál.

  • 4. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
    10.4.2019 Činčera
    Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení navštívených programů středisek ekologické výchovy.
  • Výuka probíhá v modelu „převrácená učebna“. Studenti si předem prohlédnou přednášky nahrané na Youtube a promyslí si, kterým tématům by se při společné práci chtěli věnovat:
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studentů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.

  • Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.


  • 5. Environmentální výchova v České republice

    27.4.2019 Medek
  • Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších.

  • Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita.
    Máchal, A. (2000). Praktická ekologická výchova. Brno: Rezekvítek.


  • 6. Setkání nad seminárními pracemi

    termín bude upřesněn po dohodě se studenty Činčera, Medek

Literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013. URL info
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • ČINČERA, Jan a Milan CAHA. Výchova a budoucnost : hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005, 167 stran. ISBN 8073150999. info
  • HORKÁ, Hana. Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje. Brno, 1998, s. 179-188. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21.století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-61-3. info
  • HORKÁ, Hana. Mimoškolní ekologická výchova. In DÝTRTOVÁ, Radmila a Jitka PÁVKOVÁ. Ekologické vzdělávání a výchova pro vychovatele dětí a mládeže. Ostrava: VŠB Technická Universita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-513-6. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie ekologické výchovy. In Ekologické vzdělávání a výchova pro učitele a mistry učňovské mládeže. Ostrava: VŠB Technická Univerzita, 1997, s. 38-47. ISBN 80-7078-514-4. info
  • MÁCHAL, Aleš. Špetka dobromysli :kapitoly z praktické ekologické výchovy. 1. vyd. Brno: EkoCentrum, 1996, 153 s. ISBN 80-901668-6-5. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova :Nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 80-85623-98-6. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická výchova na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 78 s. ISBN 80-210-0742-71. info
Výukové metody
Interaktivní přednášky spojené s ukázkami aktivit, vlastní návštěva a hodnocení ekovýchovného programu, pobytové soustředění, četba odborných článků, on-line diskuse, rozbor programu, týmová práce.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému.
Pravidla pro získávání bodů
Povinná část kurzu:
• Účast na outdoorovém semináři: 10 bodů
• Účast na každé přednášce: 2 body
• Hodnocení navštíveného programu: 0-15 bodů
• Prezentace navštíveného programu 0-3 body

Studenti praktik navíc do tohoto (druhého) předmětu zpracují:
• Návrh vlastního programu EV: 0-15 bodů
• Prezentace návrhu programu 0-3 body

Volitelná část kurzu:
• Recenze cizojazyčné monografie: 0-10 bodů (podle typu publikace a kvality)

Hodnocení
Zápočet za více než 35 bodů pro ty, kteří mají zapsaný i předmět Praktika ekologické a globální výchovy (započítávají se 2 body za docházku do Praktik). Tito studenti musí rovněž zpracovat jak zprávu z náslechu, tak i návrh vlastního programu.
Za 20 bodů je zápočet pro ty, kteří mají zapsanou pouze Environmentální výchovu.
Informace učitele
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ
Na kurzu spolupracujeme s doc. Činčerou (FSS MU), kurz bude probíhat každou lichou středu od 10:00 do 13:40 v prostorách FSS MU na Joštové 10 v učebně U34, tedy nikoliv na FF, jak je uvedeno v rozvrhu.
Součástí kurzu je i dvoudenní exkurze s ukázkami ekovýchovných programů, proběhne na Kaprálově mlýně u Ochozi u Brna, není nutné zde zůstávat přes noc, ačkoliv to doporučujeme.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/PG32B59