FAVh030 Barva v kinematografii

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Mgr. Tereza Frodlová (přednášející)
Mgr. Jeanne Pommeau (přednášející)
Garance
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 10:00–11:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Celosemestrální kurz představí barvu v kinematografii jako mnohovrstevnatý fenomén, na který můžeme nahlížet z řady různých perspektiv. V průběhu jednotlivých přednášek budeme sledovat vývoj systémů barevného filmu v obecnějším kontextu dějin kinematografie. Představíme si nejen jejich estetická specifika, ale zaměříme se i na technickou podstatu média barevného filmu – a s ním spojenou materialitu filmu. Zaměříme se na archivní péči o barevné filmové materiály a specifika jejich uchovávání, restaurování a prezentace, zejména pak v souvislosti s nástupem digitálních technologií. Na příkladu vybraných textů a studií si představíme vývoj myšlení o barvě ve filmu a možné přístupy, jak lze na barvu (nejen) v kinematografii nahlížet.
Výstupy z učení
Student se bude po absolvování kurzu orientovat v dějinách barvy v kinematografii v obecnějším filmově-historickém kontextu. Bude seznámen se současnými přístupy ke studiu barvy ve filmu a dovede kriticky uvažovat o vybraných teoretických otázkách. Současně se bude orientovat v základech archivní prezervace a prezentace barevných filmových materiálů.
Osnova
  • barva v prekinematografickém období a v rané kinematografii
  • barva na filmu: kolorování, virážování a tónování
  • teorie barevné fotografie a rané systémy barevného filmu
  • monopack systémy a rozšíření barvy v kinematografii
  • počátky barvy v Československu
  • barevná postprodukce
  • prezervace, restaurování a prezentace barevných filmových materiálů
  • fotochemické restaurování virážovaných a tónovaných filmů
  • myšlení o barvě ve filmu
Literatura
  • Timeline of Historical Film Colors. Online na
  • YUMIBE, Joshua. Moving Color: Early Film, Mass Culture, Modernism. New Brunswick – New Jersey – London: Rutgers University Press, 2012. ISBN: 978-0-8135-5297-2.
  • LAYTON, James - PIERCE, David (eds.). The Dawn of Technicolor, 1915-1935. Rochester: George Eastman House, 2015. ISBN 978-0-935398281.
  • FLÜCKIGER, Barbara – HIELSCHER, Eva – WIETLISBACH, Nadine (eds.). Color Mania: Material of Color in Photography and Film. Zurich: Lars Müller Publishers, 2020. ISBN 978-3-03778-607-9.
  • SCHMIDT, Richard – KOCHS, Adolf. Technika barevného filmu. [Praha : s.n., 1962].
  • STREET, Sarah – YUMIBE, Joshua. Chromatic Modernity: Color, Cinema, and Media of the 1920s. New York: Columbia University Press, 2019. ISBN 9780231542289.
  • KRATOCHVÍL, Miloslav – MÁRA, Miloslav. Zpracování barevného filmu ve filmových laboratořích. Praha: Československý film, 1959.
  • FOSSATI, Giovanna (ed.). The Colour Fantastic: Chromatic Worlds of Silent Cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018. ISBN 978 94 6298 301 4.
  • STREET, Sarah. Colour films in Britain : the negotiation of innovation 1900-55. 1st pub. London: BFI, 2012, iv, 315. ISBN 9781844573134. info
  • MISEK, Richard. Chromatic cinema : a history of screen color. 1st pub. Malden, Mass.: Wiley-Blackwell, 2010, x, 227. ISBN 9781444332391. info
  • HIGGINS, Scott. Harnessing the technicolor rainbow : color design in the 1930s. 1st ed. Austin: University of Texas, 2007, x, 292. ISBN 9780292716285. info
  • Questions of colour in cinema : from paintbrush to pixel. Edited by Wendy E. Everett. Oxford: Peter Lang, 2007, 242 s. ISBN 9783039113538. info
  • Color : the film reader. Edited by Angela Dalle Vacche - Brian Price. 1st pub. New York: Routledge, 2006, x, 214. ISBN 0415324424. info
  • ENTICKNAP, Leo. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press, 2005, 280 s. ISBN 1-904764-06-1. info
  • URBAN, Miroslav. Filmová laboratoř. 2., rozš. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2001, 120 s. ISBN 8085883783. info
  • Restoration of motion picture film. Edited by Paul Read - Mark-Paul Meyer. 1st publ. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2000, viii, 359. ISBN 075062793X. info
  • "Disorderly order" : colours in silent film : the 1995 Amsterdam workshop. Edited by Daan Hertogs - Nico de Klerk. Amsterdam: Stichting Nederlands Filmmuseum, 1996, 96 s. ISBN 9071338096. info
Výukové metody
Přednášky, projekce, diskuze nad zadanými tématy a literaturou.
Metody hodnocení
Prezentace v průběhu semestru a závěrečný písemný test.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2021/FAVh030