HIURS01J Reflective Seminar for Teaching Practice and Didactic Workshop I

Faculty of Arts
Spring 2023
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts
Timetable
Thu 14:00–15:40 B2.52
Prerequisites
( UZHIA01I Didactics of History I || NOW( UZHIA01I Didactics of History I )) && NOW( HIUPP01J Teaching Practice I )
The prerequisite is the completion or concurrent enrolment in the course Didactics of History I. and completion or concurrent enrolment with the course Pedagogical Practice I.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The course aims, by way of microteaching and historical thinking concepts, to prepare students for school praxis in the 21st Century. Reflections on students' first practices.
Learning outcomes
The graduate is acquainted with innovative methods of teaching and attempts during microteaching; cultivates skills, which builds historical and critical thinking. The graduate reflects on his first student internships.
Syllabus
  • Methods in history teaching; the spectrum of didactic sources Historical thinking in praxis (Peter Seixas Big Six Historical Thinking Concepts) Microteaching is provided by students, which are applicating various methods and sources (for example textbooks, exercise books, documents, maps, charts, artefacts, videos, audio, digital applications, research out of the school, oral history). Reflections on practice.
Literature
  • WINEBURG, Samuel S. Why learn history (when it's already on your phone). Chicago: The University of Chicago Press, 2018.
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: ASUD Asociace učitelů dějepisu ČR, 1998. 156 s
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • DOUMA, Michael J. Creative historical thinking. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018
  • NAJBERT, Jaroslav a Stanislav PALATKA. Expedice Podyjí : Devět mlýnů a Podmolí : náměty na badatelské aktivity pro žáky základních a středních škol. Vydání první. Znojmo: Správa národního parku Podyjí, 2017.
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/
  • MÄRC, Josef – LENCOVÁ, Hana a kol.: Brána školního dějepisu otevřená (Možnosti výuky mimo školu). Ústí nad Labem 2012.
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014
  • PINKAS, Jaroslav (eds.): Třetí odboj v didaktické perspektivě. Dějiny v diskuzi. Praha 2020.
  • SEIXAS, C. Peter – MORTON, Tom: The Big Six. Historical Thinking Concepts. Toronto 2013.
  • ČINÁTL, Kamil and Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014, 248 s. ISBN 9788087912119. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2008, 276 s. ISBN 9788073685843. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-3495-2. info
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 224 s. ISBN 8071841269. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 155 s. ISBN 8021012250. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 111 s. ISBN 80-210-0210-731. info
Teaching methods
Co-working, friendly feedback, creative learning, learning with a mistake; the course has two forms: 1) microteaching provided by students; 2) teaching based on historical thinking concept; 3) reflections on practice.
Assessment methods
Attendance (80%); microteaching; reflexe praxe.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2022, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2023, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2023/HIURS01J