TIM_M_024 Umění v postmediální době II: Teorie, estetika a studia performance

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. ak. soch. Tomáš Ruller (přednášející)
Garance
prof. ak. soch. Tomáš Ruller
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 14:00–15:40 326
Předpoklady
Schopnost pracovat s internetovým i tištěnými zdroji v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy teorie umění performance. Je uspořádané jako výzkum médií umění akce ve struktuře daných tematických okruhů. Kurz teorie performance: Analýza umění performance je založen na stejnojmenné knize Anthony Howella - Harwood Academy Publishers 1999 a knize: Performance / kritický úvod od Marvina Carlsona - Routledge 2006.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy jednotlivých teorií akčního umění;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční estetické trendy v umění akce;
- sestavit textový soubor v souladu s citační normou a odprezentovat referát k vybranému tématu;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v přístupech současných uměleckých hnutí;
- aplikovat základní pojmosloví oboru při psaní diplomní práce;
- analyzovat současné trendy v oblasti akčního umění;
- popsat prostředky využité k realizaci konkrétního akčního uměleckého díla.
Osnova
  • 1. Co jsou Studia performance ? Co je performance ?
  • 2. Rituál,
  • 3. Hra,
  • 4. Performativita,
  • 5. Performování,
  • 6. Procesy performance,
  • 7. Poetika performance,
  • 8. Aktualita a záznam,
  • 9. Rituál a proměna,
  • 10. Globální a interkulturní,
  • 11. Selektivní pozornost a energie,
  • 12. Přístupy a estetika.
Literatura
    povinná literatura
  • DAVIES, David. Art as performance. Malden, MA: Blackwell Pub., 2004. ISBN 9781405116664.
  • SCHECHNER, Richard. Performance theory. Rev. and expanded ed. London: Routledge, 2003. ISBN 0415314550.
  • SCHECHNER, Richard a Sara. BRADY. Performance studies: an introduction. 3rd ed. New York: Routledge, 2013. ISBN 9780415502306.
    neurčeno
  • JAPPE, Elisabeth. Performance, Ritual, Prozess: Handbuch der Aktionskunst in Eruopa. München: Prestel, 1993. ISBN 3791313002.
  • GOLDBERG, RoseLee. Performance: live art since 1960. New York: Harry N. Abrams Publishers, 1998. ISBN 9780810943605
  • GOLDBERG, RoseLee. Performance art: from futurism to the present. 3rd ed. New York: Thames & Hudson, 2011. World of art. ISBN 978-0500204047.
  • HENRI, Adrian. Total art: environments, happenings, and performance. New York: Praeger, 1974. ISBN 978-0275435400.
Výukové metody
1/1 přednáška a seminář - teoretická příprava která vhodně koresponduje se zamýšlenými výstupy magisterské práce.
Metody hodnocení
Podmínkou absolvování je ve zvoleném termínu prezentovaný referát (15 - 20 min) s obrazovou dokumentací-projekcí, k zápočtu odevzdání seminární práce v digitální formě, celkově minimálně 50 % docházka (případná odůvodněná nižší docházka se nahrazuje v odpovídající proporci zpracováním doplňkové seminární práce odevzdané ve zkouškovém období).

Případná zkouška probíhá ústní formou k náhodně vybrané otázce ze všech témat daného semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2024, jaro 2025.