FF:PGB106 Ped. komunikace - Informace o předmětu
PGB106 Pedagogická komunikace
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (přednášející) - Garance
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 D31, kromě Út 16. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/15, pouze zareg.: 1/15 - Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto kurzu je uvedení do problematiky pedagogické komunikace. V první části kurzu bude pozornost věnována obecným teoriím a konceptům popisujícím mezilidskou komunikaci. Ve druhé části kurzu bude pozornost soustředěna na rozbor komunikace mezi učitelem a žáky ve školní třídě. Těžiště kurzu je položeno na výklad vztahu mezi komunikací, myšlením a učením. Pedagogická komunikace je pojímána jako nástroj, jímž může učitel ovlivňovat žákovské myšlení a intenzifikovat učení žáků. Zohledněna je rovněž skutečnost, že komunikace ve školní třídě má svoji vztahovou stránku – učitel a žáci vyjednávají své vzájemné vztahy a mocenské vzorce. Součástí kurzu je práce s reálnými záznamy výukové komunikace s cílem demonstrovat různé komunikační fenomény, které ve školní třídě nastávají, a porozumět jim.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studenti schopni: (1) Používat základní komunikační terminologii, koncepty a teoretická východiska pro studium pedagogické komunikace; (2) Rozumět vztahu mezi komunikací, myšlením a učením; (3) Popsat strukturu běžné výukové komunikace, tak jak je identifikována v aktuálních výzkumech; (4) Vyložit teoretický koncept dialogického vyučování a výzkumy mapující jeho zavádění a efekty; (5) Rozumět vztahové dynamice školní třídy, především mocenským vztahům mezi učitelem a žáky; (6) Metodologicky korektně pracovat s transkripty výukové komunikace, základním způsobem je analyzovat a interpretovat.
- Osnova
- 1. Uvedení do kurzu. Základní terminologie.
- 2. Komunikační situace ve školní třídě.
- 3. Učitelské otázky.
- 4. Žákovské promluvy, zpětná vazba a evaluace
- 5. Žákovské participační vzorce.
- 6. Interakční styl učitele.
- 7. Dialogické vyučování I.
- 8. Dialogické vyučování II.
- 9. Výzkum pedagogické komunikace - hlavní směry a postupy.
- 10. Komunikace a učení I.
- 11. Komunikace a učení II.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK, Martin MAJCÍK a Jana NAVRÁTILOVÁ. Výuková komunikace. Brno: Muni press, 2019, 175 s. 1. ISBN 978-80-210-9529-8. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- ŠEĎOVÁ, Klára, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK a Martin SEDLÁČEK. Getting Dialogic Teaching into Classrooms. Making Change Possible. Heidelberg: Springer, 2020, 184 s. Understanding Teaching-Learning Practice. ISBN 978-981-15-9242-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-981-15-9243-0. SPRINGER info
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, analýza transkriptů výukové komunikace, analýza výukových nahrávek
- Metody hodnocení
- Aktivní participace na seminářích, docházka (povoleny jsou dvě absence), individuální a skupinové úkoly, semestrální projekt a jeho prezentace
- Informace učitele
- Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/23-24/course/view.php?id=7822
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PGB106