ISKM32 Laboratoř vzdělávacích technologií

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Čeněk Šašinka, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Předpoklady
Zájem o edTech témata.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V tomto semestru je laboratoř otevřená jako experimentální prostor podporující práci jednotlivých studentů. Potřebujete dostávat zpětnou vazbu na svůj edTechový projekt? Chcete nějak zajímavě rozšířit portfolio digitálních artefaktů na KISKu? Nebo nevíte, co chcete a toužíte po nápadech, čemu by bylo zajímavé se edTechově věnovat? Pak právě pro vás je tento kurz určený. Nabízí systematickou podporu, odborné konzultace i možnost interakce se spolužáky.
Výstupy z učení
Výstupy z kurzu jsou závislé na zvoleném tématu. Obecně lze říci, že se student naučí orientovat v určité problematice související s technologiemi ve vzdělávání, porozumí ji po pedagogické i technické stránce. Především pak získá vlastní zkušenost s tvorbou.
Osnova
  • Příklady možných témat (je ale vítané, pokud student přinese vlastní):
  • DigCompEdu – nástrojový balíček pro učitele
  • Chatbot – vzdělávací aplikace
  • Rozšířená realita v prostředí školy – výběr nástrojů a metodika využití
  • Tvorba mikrokurzů na různá témata
  • Technologie a metody pro učení sebe sama – blog
  • Rozvoj webu http://model.jozeftkacik.eu/
  • ….
Literatura
    doporučená literatura
  • ČERNÝ, Michal. Digitální informační kurátorství jako univerzální edukační přístup: Pragmatická edukační teorie a její prakticko-výzkumná implementace. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 2019. 206 s. ISBN 978-80-210-9233-4.
  • ČERNÝ, Michal. Jak učit sám sebe. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2016. 176 s. ISBN 978-80-265-0519-8.
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
    neurčeno
  • ČERNÝ, Michal. Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 130 s. ISBN 978-80-210-8925-9.
  • BACK, Seungcheol, et al. A Study on the Application of EduTech for Multicultur al People. Journal of Digital Convergence, 2016, 14.3: 55-62.
  • GHOMI, Mina; REDECKER, Christine. Digital Competence of Educators (DigCompEdu): Development and Evaluation of a Self-Assessment Instrument for Teachers› Digital Competence. In: CSEDU 2019-Proceedings of the 11th International Conference on Computer Suppo
  • RASHID, Tabassum; ASGHAR, Hanan Muhammad. Technology use, self-directed learning, student engagement and academic performance: Examining the interrelations. Computers in Human Behavior, 2016, 63: 604-612.
  • REDECKER, Christine, et al. European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Joint Research Centre (Seville site), 2017.
  • ČERNÝ, Michal. Tvorba digitálních vzdělávací objektů pro online prostředí: didaktické a technické poznámky k tvorbě digitálních vzdělávacích objektů (převážně) v konektivistickém a konstruktivistickém paradigmatu. 1. vyd. Brno: Flow, 2017. 111 s.
  • WESTLAKE, Jonathan. Exploring the Potential of Using Augmented Reality and Virtual Reality for STEM Education. In: Learning Technology for Education Challenges: 8th International Workshop, LTEC 2019, Zamora, Spain, July 15–18, 2019, Proceedings. Springer
  • CANDY, Philip C. Self-Direction for Lifelong Learning. A Comprehensive Guide to Theory and Practice. Jossey-Bass, 350 Sansome Street, San Francisco, CA 94104-1310, 1991.
Výukové metody
Individuální a skupinové konzultace, diskuse, společná a individuální práce. Výuka je nepravidelná, dle potřeb studentů
Metody hodnocení
Realizovaný projekt domluvený v prvních třech týdnech semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024.