TIM_B_020 Vizuální kompozice v čase II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. přednáška+individuální výuka. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Filip Cenek (přednášející), doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. MgA. Filip Cenek
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
TIM_B_019 Vizuální kompozice v čase I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Komponování analogového a digitálního obrazu, manipulovaná fotografie, tvorba a zpracování pohyblivého obrazu. Zásady vizuální komunikace, filmová řeč, tvarová a barevná ikonografie apod. Prakticky orientovaný kurz, zabývající se zpracováním obrazů v počítači s důrazem na rozvíjení skladebných a tvůrčích schopností studentů. Cílem kurzu je bezproblémové zvládnutí základního řetězce zpracování digitálních obrazů pomocí současných počítačových technologií. V druhém semestru je upřednostňován individuální přístup a pomoc s řešením konkrétního projektu studenta (či skupiny), a to zejména v oblasti aplikace a kreativního využití efektových a kompozičních programů Adobe AfterEffects, Discreet Combustion a Bauhaus Mirage.

Cíle:
Osvojení si práce v soudobých programech, využívaných při produkci a postprodukci videoobrazu, a seznámení se s příklady řešení obrazových videokompozic žijících umělců (analogové experimentování Vašulkových či Godarda & Mievillové nevyjímaje). Zjemňování estetické citlivosti k odlišným formám pohyblivého obrazu a učení se vnímavosti k rozdílům mezi různými „režimy vidění“.
Výstupy z učení
Bezproblémové zvládnutí primárních postupů zpracování pohyblivého obrazu v prostředí počítače a porozumění souvisejícím problémům (včetně technologických: formáty, komprese, rozlišení apod.). Kreativní využití skladebních a kompozičních programů, jakými jsou Adobe Premiere Pro, Adobe AfterEffects, Discreet Combustion a Bauhaus Mirage.
Osnova
  • Obsahové zaměření:
  • Převážně prakticky orientovaný kurz, zabývající se tvorbou a zpracováním pohyblivého obrazu v počítači, s důrazem na rozvíjení tvůrčích schopností studentů. Předmět se soustředí především na základy komponování a skladby temporalizovaného obrazu (obrazu, který zahrnuje čas přímo ve své existenci). V druhém semestru kurzu je upřednostňován individuální přístup a pomoc s řešením konkrétního projektu studenta (či skupiny), a to zejména v oblasti kreativního využití střihových a kompozičních programů. Počet účastníků kurzu je kapacitně omezen. Osnova vyjde ze znalostí a požadavků přihlášených studentů, bude upřesněna na prvním setkání.
Literatura
  • Epstein, Jean: Poetika obrazů. Herrmann & synové, Praha 1997
  • Čada, Ondřej: Digitální video krok za krokem. Grafika Publishing, Praha 2002
  • Manuály, uživatelská fóra a rozcestníky: Adobe (www.adobe.com), Discreet (www.discreet.com), Quicktime (www.apple.com/quicktime), portály digitalproducer.com, desktopvideo.about.com, dvcentral.org ad.
  • Antologie textů k~Úvodům. FAMU, Praha 2006
  • Block, Bruce: The Visual Story: Seeing the Structure of Film, TV, and New Media. FP, 2001
  • Ulver, Stanislav: Západní filmová avantgarda. ČFÚ, Praha 1991
  • Aumont, Jacques: Obraz. AMU, Praha 2006
  • Wodtke, Mark: Mind Over Media. McGraw-Hill, New York 1993
  • Beránek, Petr.: Digitální video v~praxi. UNIS, Praha 2001
  • Sitney, P. Adams: Une histoire du cinéma. Museé national d’art moderne, Paris 1976
  • Reiser, Martin & Zapp, Andrea (eds.): New Screen Media: Cinema/Art/Narrative. London 2002
  • Beyond Narrative. DVD-ROM, ZKM, Karlsruhe 2003
  • Vogel, Amos: Film as a Subversive Art. Random House, New York (on-line)
  • Manovich, Lev: The Language of New Media. MIT Press, 2001
  • Bellour, Raymond & Bandy, Mary Lea (eds.): Godard. Son + Image 1974–1991. New York 1992
  • Skripta FAMU (části, týkající se střihové skladby)
Výukové metody
Individuální přístup a konzultace metod řešení konkrétního projektu studenta (či skupiny), a to zejména v oblasti kreativního využití střihových a kompozičních programů. přednáška: 1 hodina seminář: 2 hodiny (individuálně)
Metody hodnocení
Semestr:zimní, letní Celkový hodinový rozsah:3 hod./týden Způsob výuky:1 přednáška + 2 cvičení (individuální) Uzavření:zimní semestr – zápočet; letní semestr – zkouška požadavky k zápočtu: esej na dané téma (2 normostrany) požadavky ke zkoušce: konzultování vlastního projektu během semestru a jeho následné předvedení a ústní obhajoba zvolených postupů k jeho realizování
Informace učitele
Zajištění výuky: Kabinet video FaVU VUT Jméno vyučujícího: MgA. Filip Cenek Rozvrh: viz rozvrh TIM na stránkách ÚHV Kapacita: § 12 studentů MgA. Filip Cenek
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.