C8995 Týmová práce, komunikace a řízení

Faculty of Science
Autumn 2011 - acreditation

The information about the term Autumn 2011 - acreditation is not made public

Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s) (plus extra credits for completion). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (seminar tutor)
Mgr. Mojmír Snopek (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The course is focused on the development of generally applicable socio-cultural and managerial skills needed for management practice
Syllabus (in Czech)
  • 1. Sebepoznávání a poznávání druhých
  • - Sebereflexe osobnosti (Metody prohlubování sebereflexe. Význam osobní historie. Struktura a dynamika osobnosti (temperament, charakter, výkonová motivace a aspirace).)
  • - Vnímání a poznávání druhých lidí (První dojem. Empatie. Chyby a zkreslení při vnímání a poznávání druhých lidí.).
  • 2. Mezilidská komunikace
  • - Verbální a neverbální komunikace (Řeč těla a její druhy. Cvičení na sociální percepci a neverbální komunikaci. Komunikační styly).
  • - Umění naslouchat (Techniky argumentace a přesvědčování.).
  • - Zpětná vazba v mezilidské komunikaci a její nácvik („Johariho okno“ – model osobnosti podle Joe Lufta a Harry Inghama. Pravidla zpětné vazby.).
  • 3. Skupinová dynamika
  • - Týmová práce (Význam týmové práce. Sestavování týmu, výběr účastníků. Komunikace v týmu. Efektivita týmové spolupráce. Charakteristika a rozvoj tvůrčího klimatu ve skupině. Kreativní řešení problémů.).
  • - Motivace (Motivační a demotivační faktory v pracovním procesu. Motivace a stimulace. Výkonová motivace, aspirace a aspirační úroveň. Potřeby jako zdroje motivace. Potřeba úspěchu a potřeba vyhnout se neúspěchu.).
  • 4. Selfmanagement
  • - Prezentační dovednosti. (Praktické aspekty rétorických dovedností. Zásady úspěšné osobní prezentace.).
  • - Techniky timemanagementu (Využívání osobního času. Prevence špatných návyků. Postup při stanovení, plánování a dosahování cílů. Pracovní typy podle M. Friedmana a R. Rosenmana. Důsledky rodinné výchovy (manipulační pověry – „drivers“ a jejich vliv na způsob řízení času)).
  • - Stress management (Adaptace člověka v náročných životních situacích (stres a jeho vliv na výkonnost člověka). Chronický únavový syndrom, syndrom vyhoření, workoholismus. Zásady mentální hygieny, relaxační techniky.).
  • 5. Vybrané manažerské dovednosti
  • - Pravidla úspěšného jednání s lidmi (Zásady komunikace v organizaci (horizontální a vertikální úroveň). Vedoucí pracovník a spolupracovníci – předkládání vlastního názoru a rozhodnutí, udělování kritiky a pochvaly, sdělování nepříjemných zpráv. Poradenská činnost. Vedení obtížných rozhovorů s lidmi (rozhovor na odchodnou, propouštění ze zaměstnání, disciplinární rozhovor, neplnění pracovních povinností, hodnotící rozhovor)).
  • - Konflikty a jejich zvládání (Styly chování v konfliktních situacích. Způsoby zvládání konfliktů.).
  • - Asertivita jako strategie jednání (Charakteristické znaky pasivního, agresivního, manipulativního a asertivního jednání. Příklady a jejich rozbor ve skupině. Asertivní práva a dovednosti.).
  • 6. Praktické dovednosti pro zaměstnání
  • - Pracovní porada jako nástroj přímé komunikace s lidmi (Význam efektivní porady. Zásady efektivní porady (příprava - plán a sestavení programu, role předsedajícího, typy účastníků, pravidla vedení porady, shrnutí výsledků a formulace závěrů).)
Literature
  • ŠULEŘ, Oldřich. Manažerské techniky. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2003, 152 s. ISBN 80-85839-87-3. info
  • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
  • COVEY, Stephen R. 7 návyků skutečně efektivních lidí : zásady osobního rozvoje, které změní váš život. Translated by Aleš Lisa. V nakladatelství Management. Praha: Management Press, 2006, 342 stran. ISBN 9788072611560. info
  • KLAPETEK, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 247 s. ISBN 9788024726526. URL info
  • LEWIS, David. Tajná řeč těla. Translated by Jiří Rezek. Praha: Bondy, 2010, 255 s. ISBN 9788090447172. info
  • URY, William. Jak překonat nesouhlas : zásady vyjednávání s lidmi, s nimiž nelze vyjednávat. Translated by Aleš Lisa. 5. vyd. Praha: Management Press, 2008, 129 s. ISBN 9788072611928. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Jak řešit konflikty : 27 pravidel pro efektivní vyjednávání. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 127 s. ISBN 8024715910. info
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena. Rétorika: Vážnost mluveného slova (Rhetoric. Credit of oral speech.). 2. aktualizované. Praha: Grada Publishing a. s., 2010, 231 pp. Psyché. ISBN 978-80-247-3031-8. info
  • ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti pro manažery : manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Management, 2009, 306 s. ISBN 9788072612017. info
  • BĚLOHLÁVEK, František. Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 133 s. ISBN 9788024723136. info
Teaching methods
Teamwork, case studies, model situations, role playing, group discussion, presentation, group projects
Assessment methods
Course credit in the form of a written test (3 questions, 30 minutes), one aasignment, interpretation and presentation of a topic in the seminar
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Note related to how often the course is taught: Výuka probíká každý lichý týden.
General note: Výuka bude probíhat v liché týdny ve čtyřhodinovém bloku.
The course is also listed under the following terms Autumn 2010 - only for the accreditation, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Spring 2016, Autumn 2016, autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, autumn 2021, Autumn 2022.