XV004 Od nápadu k podnikání

Přírodovědecká fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/2/0. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
Vyučující
RNDr. Eva Janouškovcová, Ph.D., LL.M. (přednášející)
Mgr. Markéta Vlasáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Matěj Búřil (přednášející)
Ing. Radoslav Trautmann, Ph.D., MBA (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Jan Slovák, DrSc.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Eva Janouškovcová, Ph.D., LL.M.
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta
Rozvrh
Út 14:00–16:50 JIC1-102-SALM
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářských, navazujících (magisterských) studijních programů a doktorských studijních programů napříč celou Masarykovou univerzitou.
Výuka začíná v říjnu 2024
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními metodami práce s nápadem.
Studenti jsou napříč semestrem provedeni tématy validace nápadu, práce se zákazníkem, stanovování business plánů a cash flow, právního minima, marketingu a jsou seznámeni s tím, jak nejlépe svůj záměr prezentovat. V bezpečném prostředí si vyzkoušejí, co obnáší první kroky práce s podnikatelským nápadem a osvojí si podnikatelský způsob uvažování.
Mezi účastníky předmětu jsou i studenti MendelU, díky čemuž si studenti MUNI rozšíří síť svých kontaktů o studenty z široké palety oborů. Součástí je také představení principů realizace výzkumného záměru, ochrany duševního vlastnictví i způsobů transferu technologií.
Každé téma je vyučováno jiným lektorem, mezi které patří business konzultanti a experti pocházející z různých odvětví. Nechybí také inspirační část ve formě diskuzí se zkušenými podnikateli.
Výstupy z učení
Absolventi získají reálný náhled na podnikání jako možnost kariérní volby a dozví se širší kontext, který s podnikáním souvisí. Po absolvování předmětu budou studenti schopni vymyslet vlastní udržitelný podnikatelský nápad a rozpracovat podklady pro jeho validaci. Studenti budou schopni aplikovat tyto poznatky na rozjezd vlastních projektů. V momentě, kdy studenti budou chtít rozjet vlastní podnikání, budou vědět nutné první kroky, které je potřeba splnit. Výstupem budou vypracované konkrétní zadání s pomocí naučených metod a nástrojů.
Osnova
  • 1. blok: Úvod do podnikání 1. základní informace o předmětu 2. Nastavení podnikatelského mindsetu, stanovení hodnoty svého projektu 3. Talenty a silné stránky 4. AI nástroje a další nástroje do podnikání 5. Diskuse s podnikatelem 6. Networking
  • 2. blok: Design thinking 1. Představení metody Design thinking a praktická zkouška 2. Tvorba týmů a vlastního podnikatelského záměru
  • 3. blok: Zákazník, problém, hodnota 1. Kdo je můj zákazník a moje cílová skupina 2. Tvorba persony 3. Průzkum trhu a příprava na hloubkové rozhovory 4. Diskuse s podnikatelem
  • 4. blok: Jak validovat nápad? 1. Tvorba řešení vybraného problému 2. Jak správně validovat nápad 3. Prototypování, MVP a tvorba vlastního prototypu 4. Networking
  • 5. blok: Business Planning a Cash Flow 1. Testování prototypů 2. Akční plán a tvorba cílů, KPI 3. Business modely 4. Diskuse s podnikatelem
  • 6. blok: Financování 1. Vize, cíle, strategie 2. Zdroje financování 3. Spolumajitelství
  • 7. blok: Právní minimum pro startupy a Prezentační dovednosti 1. Jednotlivé právní subjekty 2. Jak založit firmu 3. Transfer technologií 4. Jak správně odprezentovat svůj projekt
  • 8. blok: Marketing pro startupy 1. Marketing, jak oslovit zákazníka, prodejní kanály 2. Akční kroky pro další rozvoj nápadu
  • 9. blok: Finální prezentační den / Pitch Session 1. Prezentace studentských celosemestrálních projektů 2. Ukončení předmětu 3. Networking
Literatura
  • RIES, Eric. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. United States of America: Crown Books, 2011. ISBN 978-0-307-88789-4. info
  • ŠVEJDA, Pavel. Inovační podnikání. 1. vyd. Praha: Asociace inovačního podnikání, 2007, 348 s. ISBN 978-80-903153-6-5. info
  • Business Model Generation (Alexander Osterwalder, ISBN 0470876417)
  • Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company (Steve Blank, Bob Dorf, ISBN 0984999302)
  • Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionise Your Business, (Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger, Michaela Csik, ISBN 978-1-292-06581)
  • Running Lean (Ash Maurya, ISBN 1449305172)
Výukové metody
Předmět bude vyučován přednáškovou formou kombinovanou s praktickými workshopy během výuky. Studenti budou po týmech průběžně zpracovávat zadání z jednotlivých bloků, která posunou jejich podnikatelský nápad a prakticky si na nich osvojí představované metody a postupy. Důležitým aspektem je představení podnikatelů z různých oblastí (IT, služby, sociální podnikání, výroba, atp.)
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a navazujících praktických cvičení v 9 samostatných blocích. V průběhu semestru studenti také dostanou různá zadání na samostatnou práci.
Předmět je ukončen zápočtem, rozhodující pro absolvování je aktivní účast ve výuce a odevzdání výstupů ze samostatné práce.
Informace učitele
Přednášky a praktická cvičení vedou experti v dané oblasti, kteří se problematikou (uvnitř i vně MU) dlouhodobě zabývají. Lektoři pocházejí z podnikatelského ekosystému Jihomoravského kraje, Jihomoravského inovačního centra a Centra pro transfer technologií Masarykovy univerzity.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011 - akreditace, podzim 2010 - akreditace, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2011 - akreditace, jaro 2012 - akreditace, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/XV004