PřF:XV004 Od nápadu k podnikání - Informace o předmětu
XV004 Od nápadu k podnikání
Přírodovědecká fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Vojtěch Krmíček, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Eva Janouškovcová, Ph.D., LL.M. (přednášející)
Mgr. Markéta Vlasáková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Radoslav Trautmann, Ph.D., MBA (přednášející)
Ing. Jiří Velinský (přednášející)
Mgr. Iveta Zieglová (přednášející)
Mgr. Veronika Rejšková (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Jan Slovák, DrSc.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Eva Janouškovcová, Ph.D., LL.M.
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- St 13:00–16:50 JIC1-102-SALM
- Předpoklady
- Předmět je určen především studentům navazujících (magisterských) studijních programů, nabízen je však i studentům bakalářských a doktorských studijních programů napříč celou Masarykovou univerzitou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními metodami práce s nápadem. Aplikací metody Design Thinking vymyslí vlastní podnikatelský nápad a dozví se praktické informace nutné do rozjezdu podnikání z oblasti práva, financování a marketingu. V bezpečném prostředí si vyzkoušejí, co obnáší první kroky práce s podnikatelským nápadem a osvojí si podnikatelský způsob uvažování. Mezi účastníky předmětu jsou i studenti MendelU, díky čemuž si studenti MUNI rozšíří síť svých kontaktů o studenty z široké palety oborů. Součástí je také představení principů realizace výzkumného záměru, ochrany duševního vlastnictví i způsobů přenosu technologií a poznatků vč. souvisejících aspektů ven z univerzitního prostředí. Celý předmět je vyučován zkušenými business konzultanty s dlouholetou praxí, nechybí také inspirační část ve formě diskuzí s brněnskými podnikateli.
- Výstupy z učení
- Absolventi získají reálný náhled na podnikání jako možnost kariérní volby a dozví se širší kontext, který s podnikáním souvisí. Po absolvování předmětu budou studenti schopni vymyslet vlastní udržitelný podnikatelský nápad a rozpracovat podklady pro jeho primární ověření. Budou schopni aplikovat tyto poznatky na rozjezd vlastních projektů. V moment, kdy budou chtít rozjet vlastní podnikání, budou vědět nutné první kroky, které je potřeba splnit. Výstupem budou vypracované konkrétní zadání s pomocí naučených metod a nástrojů.
- Osnova
- 1. blok: Podnikání jako možnost kariérní volby – 1. základní informace o předmětu 2. Nastavení podnikatelského mindsetu, srovnání podnikání a zaměstnání 3. Talenty a silné stránky, jak sestavit úspěšný tým 4. Diskuze s podnikatelem
- 2. blok: Design thinking – 1. Představení metody Design thinking a praktická zkouška 2. Tvorba týmů a vlastního podnikatelského nápadu pomocí generování problému
- 3. blok: Zákazník, problém, hodnota – 1. Kdo je můj zákazník a moje cílová skupina 2. Tvorba persony 3. Průzkum trhu a příprava na hloubkové rozhovory 4. Cesta zákazníka k produktu
- 4. blok: Tvorba řešení – 1. Tvorba řešení vybraného problému 2. Prototypování, MVP a tvorba vlastního prototypu
- 5. blok: Akční plán - 1. Testování prototypů 2. Akční plán a tvorba cílů, KPI 3. Business modely 4. Diskuze s podnikatelem
- 6. blok: Jak to finančně uřídit – 1.Cashflow 2. Vize, cíle, strategie 3. Zdroje financování
- 7. blok: Právní minimum pro startupy – 1. Jednotlivé právní subjekty 2. Jak založit firmu 3. Diskuze na první témata
- 8. blok: Duševní vlastnictví , transfer technologií, péče o výsledky výzkumu - 1. Duševní vlastnictví v univerzitním prostředí – základní přehled, provazba na výsledky výzkumu, ochrana duševního vlastnictví 2. Transfer technologií a znalostí – formy, podmínky realizace, příklady 3. Diskuze s podnikatelem
- 9. blok: Jak prodat nápad - 1. Marketing, jak oslovit zákazníka, prodejní kanály 2. Akční kroky pro další rozvoj nápadu
- Literatura
- RIES, Eric. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. United States of America: Crown Books, 2011. ISBN 978-0-307-88789-4. info
- ŠVEJDA, Pavel. Inovační podnikání. 1. vyd. Praha: Asociace inovačního podnikání, 2007, 348 s. ISBN 978-80-903153-6-5. info
- Business Model Generation (Alexander Osterwalder, ISBN 0470876417)
- Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company (Steve Blank, Bob Dorf, ISBN 0984999302)
- Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionise Your Business, (Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger, Michaela Csik, ISBN 978-1-292-06581)
- Running Lean (Ash Maurya, ISBN 1449305172)
- Výukové metody
- Předmět bude vyučován přednáškovou formou kombinovanou s praktickými workshopy během výuky. Studenti budou po týmech průběžně zpracovávat zadání z jednotlivých bloků, která posunou jejich podnikatelský nápad a prakticky si na nich osvojí představované metody a postupy. Důležitým aspektem je představení podnikatelů z různých oblastí (IT, služby, sociální podnikání, výroba, atp.)
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou přednášek a navazujících praktických cvičení v 9 samostatných blocích. V průběhu semestru studenti také dostanou 3 zadání na samostatnou práci. Předmět je ukončen zápočtem, rozhodující pro absolvování je aktivní účast ve výuce a odevzdání výstupů ze samostatné práce. Všech 9 workshopů bude probíhat ve středečních odpoledních hodinách (mezi 14h a 17h) v prostorách JIC INTECH, U Vodárny 2.
- Informace učitele
- Přednášky a praktická cvičení vedou experti v dané oblasti, kteří se problematikou (uvnitř i vně MU) dlouhodobě zabývají z Jihomoravského inovačního centra a Centra pro transfer technologií Masarykovy univerzity.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2022/XV004