PřF:XV004 Od nápadu k podnikání - Informace o předmětu
XV004 Od nápadu k podnikání
Přírodovědecká fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. (plus ukončení). Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Eva Janouškovcová, Ph.D., LL.M. (přednášející)
Mgr. Markéta Vlasáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Matěj Búřil (přednášející)
Ing. Radoslav Trautmann, Ph.D., MBA (přednášející) - Garance
- prof. RNDr. Jan Slovák, DrSc.
Přírodovědecká fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Eva Janouškovcová, Ph.D., LL.M.
Dodavatelské pracoviště: Přírodovědecká fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–16:50 JIC1-102-SALM
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům bakalářských, navazujících (magisterských) studijních programů a doktorských studijních programů napříč celou Masarykovou univerzitou.
Výuka začíná v říjnu 2024 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními metodami práce s nápadem.
Studenti jsou napříč semestrem provedeni tématy validace nápadu, práce se zákazníkem, stanovování business plánů a cash flow, právního minima, marketingu a jsou seznámeni s tím, jak nejlépe svůj záměr prezentovat. V bezpečném prostředí si vyzkoušejí, co obnáší první kroky práce s podnikatelským nápadem a osvojí si podnikatelský způsob uvažování.
Mezi účastníky předmětu jsou i studenti MendelU, díky čemuž si studenti MUNI rozšíří síť svých kontaktů o studenty z široké palety oborů. Součástí je také představení principů realizace výzkumného záměru, ochrany duševního vlastnictví i způsobů transferu technologií.
Každé téma je vyučováno jiným lektorem, mezi které patří business konzultanti a experti pocházející z různých odvětví. Nechybí také inspirační část ve formě diskuzí se zkušenými podnikateli. - Výstupy z učení
- Absolventi získají reálný náhled na podnikání jako možnost kariérní volby a dozví se širší kontext, který s podnikáním souvisí. Po absolvování předmětu budou studenti schopni vymyslet vlastní udržitelný podnikatelský nápad a rozpracovat podklady pro jeho validaci. Studenti budou schopni aplikovat tyto poznatky na rozjezd vlastních projektů. V momentě, kdy studenti budou chtít rozjet vlastní podnikání, budou vědět nutné první kroky, které je potřeba splnit. Výstupem budou vypracované konkrétní zadání s pomocí naučených metod a nástrojů.
- Osnova
- 1. blok: Úvod do podnikání 1. základní informace o předmětu 2. Nastavení podnikatelského mindsetu, stanovení hodnoty svého projektu 3. Talenty a silné stránky 4. AI nástroje a další nástroje do podnikání 5. Diskuse s podnikatelem 6. Networking
- 2. blok: Design thinking 1. Představení metody Design thinking a praktická zkouška 2. Tvorba týmů a vlastního podnikatelského záměru
- 3. blok: Zákazník, problém, hodnota 1. Kdo je můj zákazník a moje cílová skupina 2. Tvorba persony 3. Průzkum trhu a příprava na hloubkové rozhovory 4. Diskuse s podnikatelem
- 4. blok: Jak validovat nápad? 1. Tvorba řešení vybraného problému 2. Jak správně validovat nápad 3. Prototypování, MVP a tvorba vlastního prototypu 4. Networking
- 5. blok: Business Planning a Cash Flow 1. Testování prototypů 2. Akční plán a tvorba cílů, KPI 3. Business modely 4. Diskuse s podnikatelem
- 6. blok: Financování 1. Vize, cíle, strategie 2. Zdroje financování 3. Spolumajitelství
- 7. blok: Právní minimum pro startupy a Prezentační dovednosti 1. Jednotlivé právní subjekty 2. Jak založit firmu 3. Transfer technologií 4. Jak správně odprezentovat svůj projekt
- 8. blok: Marketing pro startupy 1. Marketing, jak oslovit zákazníka, prodejní kanály 2. Akční kroky pro další rozvoj nápadu
- 9. blok: Finální prezentační den / Pitch Session 1. Prezentace studentských celosemestrálních projektů 2. Ukončení předmětu 3. Networking
- Literatura
- RIES, Eric. The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. United States of America: Crown Books, 2011. ISBN 978-0-307-88789-4. info
- ŠVEJDA, Pavel. Inovační podnikání. 1. vyd. Praha: Asociace inovačního podnikání, 2007, 348 s. ISBN 978-80-903153-6-5. info
- Business Model Generation (Alexander Osterwalder, ISBN 0470876417)
- Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company (Steve Blank, Bob Dorf, ISBN 0984999302)
- Business Model Navigator: 55 Models That Will Revolutionise Your Business, (Oliver Gassmann, Karolin Frankenberger, Michaela Csik, ISBN 978-1-292-06581)
- Running Lean (Ash Maurya, ISBN 1449305172)
- Výukové metody
- Předmět bude vyučován přednáškovou formou kombinovanou s praktickými workshopy během výuky. Studenti budou po týmech průběžně zpracovávat zadání z jednotlivých bloků, která posunou jejich podnikatelský nápad a prakticky si na nich osvojí představované metody a postupy. Důležitým aspektem je představení podnikatelů z různých oblastí (IT, služby, sociální podnikání, výroba, atp.)
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou přednášek a navazujících praktických cvičení v 9 samostatných blocích. V průběhu semestru studenti také dostanou různá zadání na samostatnou práci.
Předmět je ukončen zápočtem, rozhodující pro absolvování je aktivní účast ve výuce a odevzdání výstupů ze samostatné práce. - Informace učitele
- Přednášky a praktická cvičení vedou experti v dané oblasti, kteří se problematikou (uvnitř i vně MU) dlouhodobě zabývají. Lektoři pocházejí z podnikatelského ekosystému Jihomoravského kraje, Jihomoravského inovačního centra a Centra pro transfer technologií Masarykovy univerzity.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/sci/podzim2024/XV004