XS490 Didaktika environmentální výchovy

Faculty of Science
Spring 2020
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Vladislava Kolářová (seminar tutor), Mgr. Jiří Vorlíček (deputy)
Guaranteed by
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Supplier department: Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Timetable
each odd Friday 10:00–13:50 Z6,02006
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 22 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Studenti poznají metody, které aktivizující formou vedou žáky k poznávání témat environmentálního vzdělávání a výchovy. Studenti poznají směry EV v ČR a ve světě, kurikulární dokumenty a relevantní zdroje pro EV. Studenti porovnají vzdělávací metody, programy a projekty podporující environmentální gramotnost žáků a studentů. Studenti se aktivně zapojí a sdílí své poznatky a zkušenosti z aplikace metod a témat ve své praxi. Studenti se setkají s lidmi z praxe, kteří realizují EV pro různé cílové skupiny (žáky, studenty, dospělé, veřejnost) a nabídnou studentům ověřené inspirující činnosti a metody při EV.
Learning outcomes (in Czech)
Studen bude po absolvování předmětu schopen: - popsat věkové a vývojové aspekty v EV - znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV - porovnat metody a programy, nabízené jako komplexní produkt pro EV - rozlišit úrovně environmentální gramotnosti - poznají relevantní zdroje pro EV - orientovat se v DOV EV - definovat současné trendy v environmentálním vzdělávání - se orientovat v přístupech k učení některých vybraných témat (např. jak lze učit o globálních změnách klimatu atp.)
Syllabus (in Czech)
  • - různá pojetí a směry EVVO, environmentální organizace a sítě - cíle a prostředky environmentální výchovy, aktuální právní zakotvení EVVO v ČR, role školního koordinátora EVVO, metodický pokyn k zajištění EVVO na školách - základní terminologie ekologie a EV - aspekty vývojové psychologie v EV, potřeba přímého kontaktu dětí s přírodou - didaktická doporučení pro environmentální vzdělávání, klíčové kompetence (průřezové témata EV v RVP pro střední školy, doporučené očekávané výstupy, cíle a indikátory EVVO, učebnice ekologie a ekologické výchovy, informační zdroje a pomůcky) - ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce (např. RWCT a model E-U-R) - místně zakotvené učení, učení v reálném světe (badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení venku, atp.) - metody a metodické přístup v EV ve školách (Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Acitve citizens, atd.)
Teaching methods (in Czech)
diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, individuální výstupy, práce s textem, stínování, zkušenostní učení
Assessment methods (in Czech)
Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2019, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2020/XS490