PřF:XS490 Did. env. výchovy - Course Information
XS490 Didaktika environmentální výchovy
Faculty of ScienceSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Vladislava Kolářová (seminar tutor), Mgr. Jiří Vorlíček (deputy)
- Guaranteed by
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science
Contact Person: doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Supplier department: Department of Botany and Zoology – Biology Section – Faculty of Science - Timetable
- each odd Friday 10:00–13:50 Z6,02006
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 22 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Studenti poznají metody, které aktivizující formou vedou žáky k poznávání témat environmentálního vzdělávání a výchovy. Studenti poznají směry EV v ČR a ve světě, kurikulární dokumenty a relevantní zdroje pro EV. Studenti porovnají vzdělávací metody, programy a projekty podporující environmentální gramotnost žáků a studentů. Studenti se aktivně zapojí a sdílí své poznatky a zkušenosti z aplikace metod a témat ve své praxi. Studenti se setkají s lidmi z praxe, kteří realizují EV pro různé cílové skupiny (žáky, studenty, dospělé, veřejnost) a nabídnou studentům ověřené inspirující činnosti a metody při EV.
- Learning outcomes (in Czech)
- Studen bude po absolvování předmětu schopen: - popsat věkové a vývojové aspekty v EV - znát základní kurikulární a legislativní dokumenty relevantní pro EV - porovnat metody a programy, nabízené jako komplexní produkt pro EV - rozlišit úrovně environmentální gramotnosti - poznají relevantní zdroje pro EV - orientovat se v DOV EV - definovat současné trendy v environmentálním vzdělávání - se orientovat v přístupech k učení některých vybraných témat (např. jak lze učit o globálních změnách klimatu atp.)
- Syllabus (in Czech)
- - různá pojetí a směry EVVO, environmentální organizace a sítě - cíle a prostředky environmentální výchovy, aktuální právní zakotvení EVVO v ČR, role školního koordinátora EVVO, metodický pokyn k zajištění EVVO na školách - základní terminologie ekologie a EV - aspekty vývojové psychologie v EV, potřeba přímého kontaktu dětí s přírodou - didaktická doporučení pro environmentální vzdělávání, klíčové kompetence (průřezové témata EV v RVP pro střední školy, doporučené očekávané výstupy, cíle a indikátory EVVO, učebnice ekologie a ekologické výchovy, informační zdroje a pomůcky) - ekologické výukové programy a využití aktivizujících metod ve výuce (např. RWCT a model E-U-R) - místně zakotvené učení, učení v reálném světe (badatelsky orientované vyučování, předměty venku, učení venku, atp.) - metody a metodické přístup v EV ve školách (Škola pro udržitelný život, Ekoškola, Acitve citizens, atd.)
- Teaching methods (in Czech)
- diskuze, přednáška, praktické ukázky, teoretická příprava, individuální výstupy, práce s textem, stínování, zkušenostní učení
- Assessment methods (in Czech)
- Prezentace, individuální a skupinové výstupy, aktivní zapojení do diskuze, 70% účast na seminářích.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/sci/spring2020/XS490