upraveno podle DP L. Hradilové, 2002
Věk | od 6. třídy |
Trvání | 45 minut |
Organizace | individuální práce |
Zhotovit mikroskopický preparát a pozorovat tvar a stavbu těla perloočky. Na základě pozorování vytvořit nákres s popisem. Odpovědět na závěrečné otázky.
Pro pozorování jsou nejvhodnější perloočky živé. Ty lze najít při hladině rybníků od jara do podzimu. Sbíráme je síťkou planktonkou (Vilček a kol., 1991).
Z ulovených perlooček si můžeme vytvořit trvalý preparát a pozorovat i v zimním období. Dále si lze perloočky sušené obstarat ve zverimexech, kde se prodávají jako krmivo pro akvarijní rybičky (10 Kč). Nevýhodou však je, že řada z nich má některé části těla poškozeny.
Před vlastním pozorování je vhodné ukázat jednotlivé orgány, které budou žáci pozorovat na nástěnném obrazu či v učebnici.
Pracovní list je vhodné zařadit po výuce tohoto tématu ve vyučovací hodině a v době, kdy se perloočky vyskytují v přírodě.
(Jurčák & Froněk, 1997)
Pracovní list jsem ověřovala v 9. ročníku. K pozorování jsme použili hrotnatku velkou (Daphnia magna). Žáci nedokázali zařadit hrotnatku velkou do zoologického systému. Považovali ji za zástupce prvoků. Z tohoto důvodu jsem v úvodu hodiny zařadila opakování nejen za použití nástěnného obrazu, ale také učebnic přírodopisu (Černík & Martinec, 1997). Zopakovali jsme charakteristiku a rozdělení kmene členovců. Dále také znaky a zástupce korýšů. Úkol č.1 plnili žáci společně. Dále potom pracovali individuálně či ve dvojicích. Během pozorování měli žáci k dispozici obrázek s popisem stavby těla perloočky z Biologického náčrtníku (Altmann a kol., 1975). Při tvorbě nákresu jsem však dbala na to, aby tvořily nákres na základě vlastního pozorování. Při pozorování žáci nalezli u perloočky antény, oko, trávící soustavu, hrudní nožky, srdce. Jedna skupina také vajíčka.Celá hodina i s úvodním opakováním trvala 45 minut. Pokud by úvodní opakování nebylo zařazeno žáci by měli pravděpodobně úkoly hotové dříve. Pracovní list byl pro žáky přehledný. Na závěrečné otázky žáci dokázali odpovědět. Ze zájmu žáků hodnotím tuto hodinu jako velice zdařilou.
Zde je k nahlédnutí laboratorní list k tématu:
Pokud se nezobrazí prohlížeč s náhledem laboratorního listu, ale pouze prázdná oblast, je třeba nainstalovat FlashPlayer 10 nebo vyšší
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.