upraveno podle DP M. Plchové, 2003
Doporučení | laboratorní práce nebo přírodopisné semináře, praktika, kroužky |
Věk | od 6. třídy |
Trvání | 30–45 minut |
Organizace | individuální práce, popřípadě práce ve dvojicích (dle počtu mikroskopů a pomůcek) |
Uvědomit si, že řasy nejsou jen jednobuněčné a že je lze i vidět pouhým okem. Připravit si preparát a pozorovat uložení, vzhled a barvu chloroplastů. Zjistit, zda jsou vlákna rozvětvená.
Vláknité zelené řasy můžete najít v tůni, potoce, řece, rybníku i v akvárium. Pro toto pozorování bude nejlepší použít žabí vlas (Cladophora glomerata). Šroubatka (Spirogyra sp.) se vyskytuje vzácně. Žabí vlas lze najít často na dně akvária. Stačí jej nasbírat pomocí pinzety.
Do podříše nižších rostlin patří vedle jednobuněčných řas také řasy mnohobuněčné. Jejich tělo ještě není rozlišeno na kořen, stonek a listy jako je tomu u vyšších rostlin. Patří k nim velké množství hlavně mořských druhů řas, které vyprodukují největší množství kyslíku v rámci celé rostlinné říše. Kromě toho vytvářejí při fotosyntéze i obrovské množství organických látek, které jsou součástí jejich těla. Jsou tedy velmi významnými producenty ve vodních ekosystémech a slouží jako potrava mnoha jiných vodních živočichů. Řasy obsahují kromě zeleného chlorofylu i jiná barviva vhodná pro fotosyntézu. Dle těchto barviv se řasy dělí na červené, hnědé a zelené řasy.
Mořskou zelenou řasu lociku nebo-li porost locikový (Ulva lactuca) pojídají lidé v přímořských oblastech jako tzv. mořský salát. V našich sladkých vodách se vyskytuje často zelená mnohobuněčná řasa žabí vlas (Cladophora glomerata). Má rozvětvené trubicovité tělo (stélku) a můžeme ji najít i v akváriu.
Další naší charakteristickou zelenou řasou je šroubatka (Spirogyra sp.). Má nevětvenou vláknitou stélku s chloroplastem šroubovitého tvaru.
Při mikroskopování řasy s nevětvenou stélkou (např. šroubatky) bychom měli žáky upozornit, že se jednotlivá vlákna mohou překrývat, a tak se nám jeví jako větvená.
Žáci se mohou na řasu podívat nejprve lupou. Mohou se pomocí literatury pokusit zkoumanou řasu určit.
Doporučené zvětšení: 15×20
Úloha je snadná, žáci ji hned pochopili.
Žádné nebyly.
Žáci pracovali se zájmem.
Odevzdáno mi bylo 20 vypracovaných laboratorních listů. Z toho bych 13 označila známkou 1 a 7 známkou 2.
Zde je k nahlédnutí laboratorní list k tématu:
Pokud se nezobrazí prohlížeč s náhledem laboratorního listu, ale pouze prázdná oblast, je třeba nainstalovat FlashPlayer 10 nebo vyšší
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.