upraveno podle DP L. Hradilové, 2002
Věk | od 6. třídy |
Trvání | 45 minut |
Organizace | práce ve skupinách po 4–5 žácích |
Umět od sebe odlišit schránky plžů a mlžů. Vědět, jak se nazývají schránky plžů, a jak mlžů. Poznat alespoň pět předložených schránek plžů a alespoň pět schránek mlžů. Vytvořit nákres tří vybraných schránek plžů a tří schránek mlžů. Zjistit chemické složení ulity a lastury. Ze zjištěných výsledků vyvodit závěry.
Schránky měkkýšů vhodné na určování:
V závislosti na věku lze měnit (zvyšovat/snižovat) počet předložených schránek.
Tito zástupci měkkýšů jsou uvedeni v učebnicích přírodopisu (Dobroruka a kol., 1994).
HCl – koncentrace použití na ZŠ je 10 %.
Úkoly nejsou materiálově náročné, proto je možné zařadit pracovní list i v zimním období. Vhodné zařazení je např. na začátku nebo konci školního roku s využitím motivaci předešlé či následující dovolené. Při plnění úkolu č. 3 je vhodné upozornit na to, že ulity a lastury nejsou složeny pouze z CaCo3, který žáci dokazují, ale také z jiných látek
Vnější je tvořena organickou látkou (konchiolin) a vnitřní je tvořena CaCo3.
Vnější vrstva je tvořena konchiolinem, pod ní je vrstva CaCo3 a vnitřní část tvoří vrstva perleťová, složená z aragonitu a z konchiolinu.
Před vlastní prací žáku s HCl je nutné upozornit na bezpečnost.
Rozhovor o předcházející či následující dovolené u moře – sběr ulit a lastur. Výskyt plžů a mlžů (Černík a kol., 1997)
(Jurčák & Froněk, 1997)
Pracovní list jsem ověřovala v 9. ročníku. Zařadila jsem ho na začátku školního roku s využitím motivace předešlé dovolené u moře. Někteří žáci si ulity a lastury přinesli z domu. Ty jsme si určili společně v závěru hodiny. Před vlastní prací jsem s žáky zopakovala pojmy ulita a lastura a ujasnila jejich rozlišení. Poté již žáci pracovali samostatně. Organizace 4-5 žáku ve skupině byla vyhovující, jak vzhledem k množství materiálu, tak k rozvoji kooperace a komunikace ve skupině. Žáci porozuměli všem úkolům. Nevyskytly se žádné problémy při jejich plnění. Pracovní list byl pro žáky srozumitelný a přehledný. Čas (45 minut) stanovený pro tento pracovní list odpovídal délce plnění úkolů. V závěru hodiny jsme určené schránky společně zkontrolovali. Všichni žáci požadované úkoly splnili a pracovní list správně vyplněný odevzdali. Žáky nejvíce zaujal pokus „Důkaz složení ulity a lastury“. Z tohoto pokusu dokázali všichni vyvodit závěry. Tuto hodinu hodnotím jako velice zdařilou. V nižších ročnících doporučuji předložit nižší počet schránek či zařazení tohoto pracovního listu do dvouhodinového bloku.
Zde je k nahlédnutí laboratorní list k tématu:
Pokud se nezobrazí prohlížeč s náhledem laboratorního listu, ale pouze prázdná oblast, je třeba nainstalovat FlashPlayer 10 nebo vyšší
Technické řešení této výukové pomůcky je spolufinancováno Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.