Při závodivých pohybových aktivitách a činnostech pro zdokonalení doskakování v basketbale využíváme činnosti, jejímž cílem je zdokonalení techniky útočného i obranného doskoku. V obranném doskakování se snaží hráči získat výhodnější postavení pro doskok míče. V útočném doskakování se věnujeme práci hráče před doskokem míče a stahování míče do obou rukou.
V této části uvádíme závodivé pohybové aktivity a činnosti s názvy: Úpolové hry bez míče, Úpolové hry s míčem, Boj o míč, Doskoč míč a Nahození míče na desku.
Cíl: | Zdokonalení útočného i obranného doskakování |
Pomůcky: | Žádné |
Místo: | Tělocvična, hřiště, volná plocha |
Zaměření: | Rozvoj síly dolních i horních končetin |
Věk: | 15–18 let |
Na počátku hráče rozdělíme do dvojic, přibližně stejné hmotnosti a zdatnosti. Hráči si stoupnou naproti sobě ve sníženém postoji na vzdálenost předpažených paží a mezi sebou mají půlící čáru. Soupeřící hráči se navzájem opřou dlaněmi o ramena a vytvoří tak pevné spojení (obr. 31). Na povel trenéra se snaží soupeře přetlačit tak, aby sám přešel přes půlící čáru. Soutěží se na předem určený počet vítězství. Vyhrává ten hráč, který jako první získá stanovený počet bodů.
U úpolových pohybových činností je nezbytné upozornit na pár pravidel. Velmi nutné před zařazením je komplexní rozcvičení, organismus musí být dostatečně připraven. Z počátku volíme jednoduší varianty, později náročnější. Volba variant musí odpovídat věku, tělesné a duševní vyspělosti hráčů. Nejprve by vždy měla proběhnout názorná ukázka, pak následně samotné soutěžení. Dbáme na zvýšenou bezpečnost průběhu činností vzhledem k přímému kontaktu hráčů. Dvojice musí mít kolem sebe dostatek prostoru (soustředí se pouze na sebe). Hráči musí dodržovat základní basketbalový postoj (snížené těžiště a nohy rozkročené na šířku ramen). Cíl soutěžení je přetlačit, ale ne zranit. Velmi důležitá je zde role trenéra, který činnosti usměrňuje, dbá na kázeň a dodržování fair-play.
Cíl: | Zdokonalení útočného i obranného doskakování |
Pomůcky: | Basketbalové míče |
Místo: | Tělocvična, hřiště, volná plocha |
Zaměření: | Rozvoj síly dolních i horních končetin |
Věk: | 15–18 let |
Na počátku hráče rozdělíme do dvojic, přibližně stejné výšky, hmotnosti a zdatnosti. Hráči si stoupnou naproti sobě v základním basketbalovém postoji na vzdálenost napnutých paží. Každá dvojice má jeden míč. Oba hráči z dvojice drží současně míč. Jeden hráč ze stran a druhý jednou rukou ze spodu a druhou z vrchu na míči. Na povel trenéra se snaží soupeři vytrhnout či vytočit míč z rukou. Získat míč musí hráč do určeného časového limitu. Soutěžní čas určuje trenér. Soutěží se na předem určený počet vítězství. Vyhrává ten hráč, který jako první získá stanovený počet bodů (obr. 32).
U her úpolového charakteru je nezbytné upozornit na následující pravidla: komplexní rozcvičení, organismus musí být dostatečně připraven. Jednoduší varianty, později náročnější. Volba variant musí odpovídat věku, tělesné a duševní vyspělosti hráčů. Názorná ukázka trenérem, pak následně samotné soutěžení. Bezpečnost průběhu her, vzhledem k přímému kontaktu hráčů. Dvojice musí mít kolem sebe dostatek prostoru, neb se velmi soustředí pouze na sebe. Hráči musí dodržovat základní basketbalový postoj, tedy snížené těžiště a nohy rozkročené na šířku ramen a správné držení míče. Není povoleno s míčem lehat nebo jinak bránit soupeři k vytrhnutí míče. Cíl soutěžení je zisk míče, ne zranění. Velmi důležitá je zde role trenéra, který hru usměrňuje, dbá na kázeň a dodržování fair-play hry.
Cíl: | Zdokonalení útočného i obranného doskakování |
Pomůcky: | Basketbalový míč |
Místo: | Tělocvična, hřiště |
Zaměření: | Rozvoj síly dolních i horních končetin, rychlosti a obratnosti |
Věk: | 15–18 let |
Na počátku rozdělíme hráče na útočníky a obránce. Doporučujeme pět útočníků a pět obránců tak, aby se pohybová činnost přiblížila basketbalovému utkání. Po obvodu středového kruhu se obránci rozestaví v základním obranném postoji zády do kruhu. Útočníci se postaví naproti obráncům, tedy čelem do středového kruhu. Míč leží uprostřed kruhu. Na povel trenéra se útočnici snaží dostat do středového kruhu pro míč. Obránci se snaží povoleným způsobem v tom útočníkům zabránit. Každý obránce brání pouze jednoho útočníka. Obránci musí uchránit míč v kruhu po dobu stanoveného časového limitu, jinak vítězí družstvo útočníků. Hraje se na předem určený počet bodů. Důležitá je následná výměna hráčů, útočníků za obránce a naopak (obr. 33).
Nejprve by vždy měla proběhnout názorná ukázka trenérem, pak následně samotná pohybová činnost. Dbáme na zvýšenou bezpečnost, vzhledem k přímému kontaktu hráčů. Hráči musí dodržovat základní basketbalový postoj (snížené těžiště a nohy rozkročené na šířku ramen). Obránci nesmí chytat útočníky rukama, mohou pouze zastoupit cestu tělem a správným postavením nohou. Útočník nesmí kopat, strkat či jinak porušovat pravidla hry. Cíl soutěžení je zisk míče, ne zranění. Velmi důležitá je zde role trenéra, který hru usměrňuje, dbá na kázeň a dodržování fair-play.
Cíl: | Zdokonalení nácviku doskakování |
Pomůcky: | Basketbalové míče, kužele |
Místo: | Tělocvična, hřiště |
Zaměření: | Rozvoj síly dolních i horních končetin, rozvoj rychlosti |
Věk: | 10–15 let |
Na počátku hráče rozdělíme do čtyř družstev, tak aby v každém družstvu byli hráči všech velikostí. Doporučujeme tři až šest hráčů v družstvu. Pro využití aktivního času je lepší menší počet hráčů v družstvu. Družstva se rozestaví rovnoměrně od sebe do třímetrové vzdálenosti od středového kruhu, vzdálenost určíme pomocí kuželů. Družstva stojí v zástupu. Trenér s asistentem se postaví do středového kruhu a mají dohromady čtyři míče. První hráč v zástupu se nachystá před kužel do postoje k vyražení na doskok míče. Trenér s asistentem vyhodí míče do vzduchu a první hráči z každého družstva mají za úkol doskočit míč. Ten hráč, co doskočil míč před dopadem na zem, získává bod pro svůj tým. Takto se vystřídají všichni hráči v družstvu. Vítězí to družstvo, které má nejvíce bodů (obr. 34).
Hráči smí vyběhnout pro doskok míče až po vyhození míčů do vzduchu. Hráči doskakují míč do sníženého postoje s držením míče nad hlavou. Vhodná je nejprve ukázka doskoku od trenéra. Dbáme na široké postavení nohou a pevné držení míče, hráč nesmí míč upustit nebo s ním upadnout či udělat kroky.
Cíl: | Zdokonalení útočného doskakování |
Pomůcky: | Basketbalové míč |
Místo: | Tělocvična, hřiště s košem |
Zaměření: | Rozvoj síly dolních i horních končetin, rozvoj rychlosti |
Věk: | 5–10 let |
Na počátku hráče rozdělíme do čtyř družstev. Doporučujeme minimálně tři až šest hráčů v družstvu. Pro využití aktivního času je lepší menší počet hráčů v družstvu. Každé družstvo se postaví do zástupu před desku basketbalového koše. U jednoho koše mohou být dvě družstva, každé z jedné strany. Družstva stojí čelem k desce ve vzdálenosti dvou metrů od koše. Vzdálenost od koše určujeme dle věku a vyspělosti hráčů. První hráč z družstva má míč. Na povel trenéra nahodí míč o desku a běží se zařadit na konec svého družstva. Druhý hráč v zástupu běží doskočit odražený míč a ihned jej nahazuje na desku. Takto pokračuje celé družstvo. Vyhrává to družstvo, které dosáhne vyššího počtu bodů. Bod se počítá za každý správný doskok, tedy pokud míč se nedotkne země (obr. 35).
Hráči smí vyběhnout pro doskok míče až po odehrání míče spoluhráčem. Hráči doskakují míč do sníženého postoje s držením míče nad hlavou. Vhodná je nejprve ukázka doskoku od trenéra. Hráči se snaží nahazovat míč tak, aby netrefili koš či okraj desky a míč se jim co nejlépe odrazil. Dbáme na široké postavení nohou a pevné držení míče, hráč nesmí míč upustit či udělat kroky.
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041