Při závodivých pohybových aktivitách pro zdokonalení přihrávek v basketbale využíváme takové činnosti, jejímž cílem je zdokonalení techniky přihrávání a chytání míče. Využíváme různé způsoby provedení přihrávek (trčením obouruč, trčením jednoruč, za tělem, atd.). Procvičujeme správné načasování přihrávky na uvolňujícího se hráče bez míče.
V této části uvádíme závodivé pohybové činnosti a aktivity s názvy: Obr a paleček, Přihrávkový závod, Na postřeh, Přihrávková honička a Přihrávky v družstvu na počet.
Cíl: | Zdokonalení přihrávek |
Pomůcky: | 2 basketbalové míče různé barvy |
Místo: | Tělocvična, hřiště |
Zaměření: | Rozvoj obratnosti |
Věk: | 5–10 let |
Hráči se rozdělí do dvou stejně početných družstev, počet hráčů v družstvu není omezen. Doporučujeme čtyři až osm hráčů v jednom družstvu, z důvodu aktivního zapojení všech hráčů. Hráči vytvoří kruh a postaví se střídavě vedle sebe. Vždy se střídá jeden hráč z jednoho a jeden hráč z druhého družstva v kruhu. Začínající hráči z obou týmů, stojí s míčem naproti sobě a na povel trenéra začínají přihrávat stejným směrem. Hráči přihrávají trčením obouruč pouze ve svém týmu, vždy ob jednoho hráče vpravo. Vyhrává družstvo, jehož míč dříve dostihne míč druhého družstva (obr. 16).
Hráči se v kruhu nesmí pohybovat, stojí v základním basketbalovém postoji a pracuje pouze horní část těla. Hráči se snaží přihrávat vždy co nejrychleji na nejbližšího spoluhráče po pravé ruce, nesmí žádného spoluhráče vynechat. Pokud si hráči nepřesně přihrají a uteče jim míč, co nejrychleji jej seberou a vrací se zpět na své místo.
Cíl: | Zdokonalení přihrávek |
Pomůcky: | Basketbalové míče |
Místo: | Tělocvična, hřiště |
Zaměření: | Rozvoj obratnosti |
Věk: | 5–10 let |
Hráče rozdělíme do stejně početných družstev. Doporučujeme 6-10 hráčů v družstvu, z důvodu větší náročnosti a zapojení hráčů. Družstva se rozdělí na polovinu a postaví se naproti sobě ve vzdálenosti vhodné k vybrané věkové kategorii. První hráč v družstvu má míč. Na povel trenéra hráč s míčem přihraje spoluhráči stojícímu naproti a běží na konec zástupu, do něhož přihrál. Hraje se na předem určený počet přihrávek. Vyhrává to družstvo, které splnilo požadovaný limit přihrávek jako první (obr. 17).
Hráči se v zástupu nesmí pohybovat, stojí v základním basketbalovém postoji. Nejprve hráč musí přihrát, následně běžet. (Často se stává, že děti běží s míčem a tak dochází k porušení pravidel o krocích). Hráči se snaží přihrávat vždy co nejrychleji na protějšího spoluhráče. Pokud si hráči nepřesně přihrají a uteče jim míč, co nejrychleji jej seberou a vrací se zpět na své místo.
Cíl: | Zdokonalení přihrávek |
Pomůcky: | Basketbalové míče |
Místo: | Tělocvična, hřiště |
Zaměření: | Rozvoj obratnosti, rychlosti reakce |
Věk: | 10–15 let |
Hráče rozdělíme do čtveřic či pětic. Jeden hráč z družstva se postaví naproti svým spoluhráčům a má za úkol hráčům v libovolném pořadí přihrávat. Ostatní hráči stojí proti přihrávajícímu vedle sebe a soustředí se na chycení přihrávky, hráči vrací přihrávku ihned nazpět. Vzdálenost mezi přihrávajícím a ostatními hráči volíme dle věku a zvládnutých herních dovedností. Pokud hráč nechytne přihrávku, postaví se na pravou nohu, při dalším neúspěšném chycení přihrávky si stoupne na levou nohu, následně si dřepne, klekne a sedne. Vyhrává ten hráč, co zůstal stát v základním postavení. Vždy je potřeba vystřídat hráče, tak aby se každý stal přihrávajícím (obr. 18).
Hráči se nesmí pohybovat, stojí v základním basketbalovém postoji. Přihrávající hráč nesmí naznačovat přihrávku, ani klamat tělem. Přihrávka musí směřovat vždy na prsa tak, aby šla dobře chytnout. Pokud přihrávající přihraje míč špatně, vymění se za hráče, kterému míč přihrával.
Cíl: | Zdokonalení přihrávek |
Pomůcky: | Basketbalový míč |
Místo: | Vymezený prostor |
Zaměření: | Rozvoj rychlosti, taktického myšlení |
Věk: | 15–18 let |
Na počátku vybereme dva hráče, kteří mají jeden míč a jsou honiči. Ostatní hráči se volně pohybují v předem vymezeném prostoru. Velikost vymezeného prostoru určujeme dle počtu hráčů, lepší volit menší velikost pro snazší chycení všech hráčů. Honiči chytají honěné hráče pouze pomocí přihrávek v pohybu. Dotykem míče k sobě získávají další honiče. Vyhrává ten hráč, který jako poslední zůstává nechycený (obr. 19).
Honiči s míčem smí udělat pouze jeden krok k chycení ostatních hráčů. Honiči nesmí míč po ostatních hráčích házet, pouze chytat hráče dotykem míče. Honění nesmí chytat či bránit přihrávce honičů, jinak jsou automaticky chyceni. Zdůrazňujeme, že honiči bez míče musí běhat s tím, koho chytají, nebo vbíhat do směru běhu honěného a chtít přihrávku.
Cíl: | Zdokonalení přihrávek |
Pomůcky: | Basketbalový míč |
Místo: | Vymezený prostor |
Zaměření: | Rozvoj rychlosti, taktického myšlení |
Věk: | 15–18 let |
Hráče rozdělíme do dvou stejně početných družstev a libovolně se rozestaví do vymezeného území. Doporučujeme pět až osm hráčů v družstvu, z důvodu větší náročnosti a zapojení hráčů. Pro lepší orientaci hráčů a počítání, jedno družstvo odlišíme barevně. Jedno družstvo dostane basketbalový míč do držení. Na povel trenéra si toto družstvo přihrává míč. Trenér nahlas počítá přihrávky mezi hráči stejného družstva. Pokud se míč dotkne země, nebo se míče dotkne soupeř, dochází k chybě a míč získává druhý tým. Počítání začíná opět od nuly. Vítězí družstvo, které dosáhlo vyššího počtu přihrávek (obr. 20).
Hráči s míčem nesmí udělat víc, jak jeden krok. Družstvo bez míče není v pohybu nijak omezeno. Hrubosti, držení soupeře a podobně nejsou povoleny. Trenér musí počítat nahlas a zřetelně a rozhodovat o pravidlech hry. Hráčům bez míče zdůrazníme nabíhání do volného prostoru.
Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041