Přechod na hlavní menu, Přechod na rozcestník pohybových aktivit a činností, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Nácvik uvolnění hráče bez míče

Pro nácvik uvolňování hráče bez míče v basketbale využíváme aktivity, jejímž cílem je získat výhodnější postavení nebo pozici než má bránící hráč. Základem je běh, popřípadě různé obměny běhu. Nutné je také využití rychlostně silových prvků, jako jsou starty, brzdění, náhlá zastavení, změny směru, změny rychlosti, atd.

V této části uvádíme honičky s názvem: Čárová honička, Balónky a rýsováčky, Stromy, Ptačí chřipkaPřibývání honičů.

Nácvik uvolnění hráče bez míče

Čárová honička


Cíl:Zdokonalení nácviku uvolnění hráče bez míče
Pomůcky:Basketbalové míče
Místo:Tělocvična
Zaměření:Rozvoj rychlosti, rychlost reakce
Věk:5–10 let
Grafické znázornění hry Čárová honička
Obr. 1: Grafické znázornění hry Čárová honička

Popis

Na počátku určíme jednoho hráče, který má babu (honič). Ten má míč, aby se odlišil od ostatních hráčů. Pronásleduje či honí ostatní hráče pouze tak, že smí běhat jen po čarách. Toto pravidlo platí i pro ostatní hráče na hřišti. Babu, tedy funkci honiče, předává jinému z hráčů dotykem míče. Počet honičů je určen dle počtu hráčů a velikosti hracího pole. Při počtu vyšším jak osm hráčů, doporučujeme několik honičů (obr. 1).

Pravidla

Hráči se smí pohybovat pouze po čarách, nesmí přeskakovat z čáry na čáru. Předání funkce honiče musí být opravdu dotykem míče, ne hodem! Musíme dbát na bezpečnost hry. Vrácení role, oplátka není dovolena (herně řečeno: „opla – nepla“). Nový honič nesmí dát babu tomu, od koho ji dostal. Pokud hráč vyběhne mimo čáru, automaticky se stává honičem.

Varianty

  • Honička může probíhat s driblinkem pravou i levou rukou, pouze honič je označen tak, že má zvednutou nedriblující ruku.
  • Trenér může vybrat pouze určitou barvu čar, po kterých se hráči budou pohybovat.
  • Hráči se pohybují dle pokynů trenéra pouze poskoky, obranným pohybem či cvalem.
  • Všichni hráči driblují, pouze honič nedribluje.

Video

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Balónky a rýsováčky


Cíl:Zdokonalení nácviku uvolnění hráče bez míče
Pomůcky:Žádné
Místo:Vymezený prostor
Zaměření:Rozvoj rychlosti, vytrvalosti, taktického myšlení
Věk:5–10 let
Grafické znázornění honičky Balónky a rýsováčky
Obr. 2: Grafické znázornění honičky Balónky a rýsováčky

Popis

Na počátku určíme jednoho honiče, tedy rýsováček, který se snaží chytnout ostatní hráče – poletující balónky. Honiče pro lepší orientaci hráčů barevně odlišíme. Pokud rýsováček chytí balónek, propíchne ho a balónek ujde tak, že udělá dřep s hlasitým výdechem. Musí zůstat na místě, dokud ho jiný balónek nepřijde zachránit. Dosud nechycené balónky mohou opět vyfouknutý balónek dostat do hry tím, že udělají dopředu určený počet dřepů (doporučujeme 2 až 3), a tím balónek opět nafouknout. Počet rýsováčků (honičů) určíme dle počtu balónků (honěných) a velikosti hrací plochy (obr. 2).

Pravidla

Rýsováčky vyhrávají, když propíchnou všechny balónky v předem určeném čase. Pokud se tak nestane, vyhrávají balónky. Chycení musí zůstat na místě, tam kde byli propíchnuti a čekat, než je přijde někdo zachránit. Nesmí si dřepnout těsně vedle sebe, jeden hráč smí zachránit pouze jednoho chyceného.

Varianty

  • Změna motivace honičky – honiči jsou náčelníci a ostatní hráči jsou indiáni. Záchrana probíhá tak, že indiáni dvakrát oběhnou chyceného hráče se slovy:„Slyším, běžím, slyším, běžím“. Chycený hráč skáče na místě a haleká (mává rukou nad hlavou, aby byl vidět. Tato motivace je velmi vhodná pro hyperaktivní děti, protože po celou dobu honičky všichni vykonávají pohybovou činnost.
  • Můžeme volit mnoho variant chycení a záchrany – stoj rozkročný + podlezení, vzpor ležmo + podlezení, i doplnit honičku o driblink.

Video

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Stromy


Cíl:Zdokonalení nácviku uvolnění hráče bez míče
Pomůcky:Žádné
Místo:Vymezený prostor
Zaměření:Rozvoj rychlosti, vytrvalosti, taktického myšlení
Věk:10–15 let
Grafické znázornění honičky Stromy
Obr. 3: Grafické znázornění honičky Stromy

Popis

Na počátku vybereme jednoho hráče, který má babu (honiče) a předem určíme velikost hracího pole. Honič pronásleduje či honí ostatní hráče a snaží se je chytnout. Pokud se tak stane, stává se v té chvíli z chyceného hráče strom. To znamená že, nohy jako kořeny stromu přirostou do země a z rukou se stanou větve stromu. Větve pomáhají chytit dosud pobíhající hráče a usnadňují tím činnost honiče. Naopak pobíhajícím hráčům se ztíží situace, musí mít přehled, kde v daném prostoru se dá ještě probíhat (obr. 3).

Pravidla

Honička končí po chycení všech hráčů honičem, tedy až se ze všech pobíhajících hráčů stanou stromy. Počet honičů je opět určen dle počtu hráčů na hřišti a dle velikosti hrací plochy. Stromy se nesmějí přesouvat z místa na místo. Zakoření tam, kde byly chyceny.

Varianty

  • Trenér může měnit velikost hrací plochy a počet honičů.
  • Hráči se pohybují dle pokynů trenéra pouze poskoky, obranným pohybem či cvalem.
  • Trenér může omezit honičku časem a tím mohou vyhrát jak honiči, tak pobíhající hráči.
  • Změna motivace honičky – na tzv. „Krabí honičku“ – chycení hráči jsou krabi, lezou po čtyřech nazad a smí pomáhat honiči chytat volné hráče, ale pouze rukou a určeným způsobem.

Video

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Ptačí chřipka


Cíl:Zdokonalení nácviku uvolnění hráče bez míče
Pomůcky:Žádné
Místo:Tělocvična, vymezený prostor
Zaměření:Rozvoj rychlosti, vytrvalosti, taktického myšlení
Věk:5–10 let
Grafické znázornění honičky Ptačí chřipka – chycení
Obr. 4a: Grafické znázornění honičky Ptačí chřipka – chycení
Grafické znázornění honičky Ptačí chřipka – záchrana
Obr. 4b: Grafické znázornění honičky Ptačí chřipka – záchrana

Popis

Na počátku určíme jednoho hráče, který má babu (honiče) a předem vymezíme velikost hracího pole. Doporučujeme hrát na velikost volejbalového hřiště. Honič pronásleduje či honí ostatní hráče a snaží se je chytnout (obr. 4a). Honič je nakažen ptačí chřipkou a každého hráče, kterého chytne, taky nakazí. Chycený (infikovaný) hráč v té chvíli ihned lehá na zem na záda, zvedne nohy a ruce vzhůru. Třepe nohama i rukama, a tím dává najevo, že potřebuje zachránit. Doposud pobíhající hráči mohou infikovaného hráče zachránit tak, že ho vytáhnou za nohy nebo ruce z nakaženého území ven, tedy za čáry volejbalového hřiště. Tam se nakažený hráč opět uzdraví a může zpět do hracího pole (obr. 4b).

Pravidla

Honička končí po chycení všech pobíhajících hráčů honičem, tedy až se všichni hráči nakazí a zůstanou ležet na zádech na zemi mimo honiče. Doporučujeme dbát na bezpečnost, tedy zastrčit trička do trenek, aby nedošlo ke spálení zad o palubovku při záchraně chyceného. Počet honičů je určen dle počtu hráčů a velikosti hrací plochy. Hráči nakažení ptačí chřipkou musí zůstat na místě a čekat na záchranu. Jednoho nakaženého hráče může zachraňovat více hráčů, dle potřeby. Doporučujeme při této honičce zařadit pravidlo, že zachraňující hráč nesmí být chycen, tedy nakažen.

Varianty

  • Trenér může měnit velikost hrací plochy a počet honičů.
  • Honička může být omezena časem.

Video

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Přibývání honičů


Cíl:Zdokonalení nácviku uvolnění hráče bez míče
Pomůcky:Basketbalové míče
Místo:Tělocvična, vymezený prostor
Zaměření:Rozvoj rychlosti, vytrvalosti, taktického myšlení
Věk:5–10 let
Grafické znázornění honičky Přibývání honičů – začátek, chycení
Obr. 5a: Grafické znázornění honičky Přibývání honičů – začátek, chycení
Grafické znázornění honičky Přibývání honičů – pokračování ve 4 honičích
Obr. 5b: Grafické znázornění honičky Přibývání honičů – pokračování ve 4 honičích

Popis

Na počátku zvolíme jednoho hráče honičem a dáme mu míč, aby se odlišil od ostatních hráčů. Dopředu určíme velikost hrací plochy, vymezíme přesný prostor, kde se bude hrát. Honič pronásleduje, honí ostatní hráče a snaží se je chytnout. Jakmile chytne nějakého hráče, pokračuje dál v honění až dokonce hry (obr. 5a). Chycený hráč si jde pro basketbalový míč a stává se dalším honičem, a tak honí již dva hráči, atd. Pokud honiči chytnout pobíhajícího hráče, musí si chycený hráč jít pro míč a honit s nimi (obr. 5b). Podmínkou honičky je mít stejný počet basketbalových míčů jako je počet hráčů ve hře.

Pravidla

Vyhrává hráč, který zůstal jako poslední na hřišti bez míče. Baba se nepředává, pouze přibývá honičů. Nikdo nesmí vyběhnout za vymezený prostor. Pokud tak učiní, stává se automaticky honičem. Chycení hráče může proběhnout dotykem ruky či míče, rozhodně ne hodem míče po hráči.

Varianty

  • Honička může proběhnout v opačném sledu – všichni hráči mají míče, pouze honič je bez míče. Při chycení hráči míč odkládají a honí.
  • Honička může být doplněna o driblink.
  • Další možností je, že driblují pouze honiči a tím mají ztíženou situaci nebo driblují pouze ostatní hráči mimo honiče.
  • Honička může být omezena časem.

Video

Pro správné zobrazení animace musíte mít nainstalovaný Adobe Flash Player 8.0 nebo vyšší.

Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.kolektiv |
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2013

Centrum interaktivních a multimediálních studijních opor pro inovaci výuky a efektivní učení | CZ.1.07/2.2.00/28.0041