Obce a města jsou složitými socioekonomickými systémy. Poskytují především sociální prostor pro uspokojování potřeb a zájmů občanů. Občané společně využívají území obce, přičemž se mezi nimi vytváří vztahy a vazby, z kterých těží i další subjekty. Základní funkce, které obce ve společnosti plní, jsou funkce: obytná – lidé v obcích žijí, bydlí; pracovní – je odvozena od toho, že v obci jsou soustředěny organizace, které nabízí pracovní místa, lidé v nich najdou práci; obslužná – souvisí s tím, že organizace lokalizované v obci nabízí určitý rozsah soukromých i veřejných statků a služeb, lidé zde mohou tyto statky a služby poptávat a využívat. Je třeba však zdůraznit, že tyto funkce plní různé obce rozdílnou měrou. (Hrabalová 2004)
Areál Spielberk Office Centre je kancelářský komplex postavený a provozovaný nizozemskou firmou CTP. Areál poskytuje všechny tři výše uvedené funkce. Nachází se v Brně mezi řekou Svratkou a další komerční zástavbou (Hornbach, M-palác). Tvoří jej čtyři samostatné menší budovy (tzv. Villa) a tři větší propojené budovy (IQ builing). Součástí centra jsou banky, restaurace, ochody, kavárny. Prostor mezi budovami vyplňují dvě jezírka ve starém holandském stylu. První část areálu byla uvedena do provozu v roce 2006. Jedná se o živý organismus, který bylo nutné začlenit do stávajících struktur města. Za centrem navazuje komerční zóna s hobby centrem a následně část s dominantou AZ Tower, která je svými 111 metry nejvyšší budovou v Brně i celé České republice.
1. Vytvořte vlastní plán areálu, barevně rozlište budovy sloužící pro administrativu, komerční služby, případně bydlení a další činnosti. Do plánu si popište ulice, které areál vymezují a ohraničují.
2. Změřte nebo vypočítejte rozlohu vodních ploch v areálu – popište způsob měření/odhadu.
Rozloha v m2:
Způsob měření/výpočtu:
1. Určete dvěma způsoby výšku tří nejvyšších budov – popište způsob měření/odhadu. Napište, jak se budovy nazývají (v případě neznalosti názvu si je pojmenujte, např. dle typického vizuálního prvku).
Název budovy: Výška v m (1): Výška v m (2): |
|
Název budovy: Výška v m (1): Výška v m (2): |
|
Název budovy: Výška v m (1): Výška v m (2): |
Postup měření:
2. Zjistěte názvy aspoň 10 významných firem, které se nacházejí v areálu. Pokud je to možné zjistěte, čím se zabývají a ve které budově sídlí.
Název firmy | Činnost | Budova |
---|---|---|
1. Spočítejte, kolik je v areálu parkovacích míst pro auta a pro kola. Jaká je cena parkování pro auta? Podle poznávacích značek určete, jaký je podíl aut z jiných krajů než z Jihomoravského.
Parkovací místa pro auta:
Cena parkování za hodinu:
Počet zaparkovaných aut:
z toho se značkou „B“:
z toho s jinou značkou:
Parkovací místa pro kola:
2. Odhadněte, kolik osob v areálu pracuje. Jaká věková kategorie převažuje jako zaměstnanci v areálu? (15–40 nebo 41 a více let).
Počet zaměstnanců:
Převaha mladých/starých, důvod:
3. Zjistěte, jaké typy MHD areál obsluhují, jaká je frekvence spojů v ranní špičce (6–9 hod.) a mimo dopravní špičku. Využijte jízdní řády na nejbližší viditelné zastávce.
Typy MHD:
Frekvence spojů ve špičce:
Frekvence spojů mimo špičku:
1. Prohlídku areálu shrňte v následujících bodech – jaké jsou klady a zápory areálu pro osoby, které se v nich dennodenně pohybují (pracují zde) nebo zajíždí na nákup, co byste navrhli změnit (max. 5)
Klady | Zápory |
---|---|
Návrhy na změnu |
---|
Obchod | Hornbach | Bauhaus | ||
---|---|---|---|---|
Rozloha v m2 | ||||
Počet přijíždějících aut v době: | ||||
Značky aut | ||||
Počet nakupujících v době (15 minut): | mladá žena | mladý muž | mladá žena | mladý muž |
stará žena | starý muž | stará žena | starý muž | |
ditě | dítě |
Návrhy na změnu |
---|
Funkce města | Function of the city |
Kancelářský komplex | Office centre |
Hobby centrum | Hobby centre |
Frekvence dopravy | Frequency of traffic |
Plán | Plan |
SW analýza | SW analysis |