Sortiment a nákupní politika; strategie nákupu; řídící hierarchie nákupu; faktory ovlivňující nákupní politiku a procesy nákupu
Nákup definují např. Gros a kol (2016, s. 192) jako „soubor manažerských a fyzických činností, jejichž základním cílem je zabezpečit veškeré výrobní a obchodní činnosti organizace požadovaným sortimentem výrobků a služeb v požadované kvalitě, v požadovaný čas a na požadované místo v souladu s plněním požadavků jejích zákazníků tak, aby dosažení tohoto cíle vedlo k přiměřeným nákladům“.
Další definice za nákup označují všechny provozní a strategické procesy a aktivity, které mají být provedeny v rámci nákupu materiálu, zboží, zařízení a služeb. Mezi nákupní činností patří také stanovení nákupní politiky, průzkum trhu, zpracování zadávacího řízení a nákupního controllingu.
Primárním cílem nákupu v maloobchodním podniku je:
a) uspokojit potřeby externích zákazníků;
b) hledat úspory na straně vstupů;
c) vytvářet přidanou hodnotu na základě konkurenčních výhod, které souvisí s nakupovanými vstupy do obchodního a případně i do omezeného výrobního procesu (obaly a obalový materiál atd.);
d) zabezpečení kvality všeho, co podnik potřebuje pro vlastní spotřebu;
e) snižování nákupního rizika (kvalita produktů, nedodržení požadavků na množství a termín dodání a dalších dodacích podmínek;
f) zvyšování flexibility nákupu - dlouhodobé smlouvy a možnost jejich úprav, zdroje nákupu v případě náhlé potřeby...;
g) podpora společensky prospěšných nákupních cílů - v rámci společenské zodpovědnosti by měly podniky zahrnovat do svého nákupního chování
i cíle environmentální, sociální a etické (Tomek a Hoffman, 1999).
NÁKUPNÍ SITUACE:
- nákup nový - značné nároky na informace, proces rozhodování je velmi složitý, podílí se na něm velké množství pracovníků podniku, pro přípravu rozhodnutí jsou účelově ustavovány týmy odborníků. Rozhoduje se v podstatě o novém dodavateli, se kterým nemá objednávající zkušenosti. Proto jako jedno z významných kritérií vystupuje do popředí minimalizace rizik spojených s výběrem nového dodavatele. Je zřejmé, že se rozhodovací pravomoci o nových nákupech posouvají až na nejvyšší hladinu řízení.
- nákup opakovaný
- nákup modifikovaný
Zdroj: http://147.33.74.135/knihy/uid_isbn-80-7080-598-6/pages-pdf/024.html
Nákupní politika:
Nákupní politika je součást celkové politiky podniku, která se zabývá definicí cílů nákupu a definicí nástrojů k dosažení cílů. Hlavními cíli nákupní politiky - vedle výše uvedeného - je zajištění dodávek správného materiálu a správných produktů z kvantitativního i kvalitativního hlediska a minimalizovat související náklady.
Nákupní politika je základem výkonnosti v oblasti nákupu a její vypracování je:
- Základem racionalizace v oblasti nákupu – vede nákupčí ke zlepšování nákupů pro podnik
- Vytváří rámec působení nákupu, vytváří přínos nákupu k celkové podnikové politice.
- Obsahuje základní kritéria činností, které musí být dodržovány při obchodních jednání a výběru dodavatelů.
- Měla by napomáhat ke zvyšování výkonnost nákupu (Kita 2017).
Jinými slovy nákupní politika by měla definovat zásady, pravidla a principy uplatňované při organizování a řízení nákupních činností konkrétního podniku.
Nákupní strategie:
strany v pdf 170-177 po 13.3.2 - tuto subkapitolu již ne) - přestože jde o poznatky, které jsou psány spíše pro výrobní podniky, většina z nich se týká taktéž praxe maloobchodních podniků
Řídící hierarchie nákupu:
a) STRATEGICKÝ NÁKUP -
odpovídá na otázky jako např.:
1. Jaké jsou hnací síly našeho podnikání (globalizace, výzkum a vývoj, ekologie…)?
2.Jaký je strategický záměr společnosti?
5. Jaké budou kritéria na dodavatele (aby byly požadavky splněny v dlouhém období - strategický plán)?
6. Máme dostatečné kompetence?
- Vytváření a vydávání provozních řádů, postupů a popisů činností, které se týkají nákupního oddělení,
- Vytváření a zavádění nástrojů pro monitorování a zlepšení nákupních výkonů,
- Rozhodování o tom, které činnosti dosud prováděné podnikovými zaměstnanci je lepší outsourcovat - i nákup služeb
- Zajišťování dlouhodobých smluv a vztahů s vybranými dodavateli,
- Rozhodování týkající se výběru počtu dodavatelů (koncentrace poptávky/rozdělení rizik) - sourcing - viz další téma,
- Rozhodování o zásadních investicích podniku.
- administrativa celoročních smluv s dodavateli,
- hodnocení stávajících dodavatelů
- příprava podkladů pro výběr nových dodavatelů
- monitoring dodávek
- tvorba objednávek
Faktory ovlivňující nákupní politiku:
Mezi zásadní faktory ovlivňující nákupní politiku patří:
- Dodací podmínky - které by měly harmonizovat s cíli podniku a přispívat k dobrým vztahům s důležitými dodavateli.
- Kvalita - ta souvisí s vhodností produktu pro zamýšlený cíl, týkající se trhu - zejména positioning, tj. umísťování, image podniku.
- Dodavatel - jeho možnosti a schopnosti dodávat požadovaný sortiment za požadovaných a akceptovaných podmínek.
- Čas - který musí korespondovat s časem poptávky a s fluktuací poptávky, případně s příležitostnou poptávkou - čas souvisí i s dalšími body - zejména s otázkou výše zásob.
- Správné množství - ákup většího množství sice představuje úspory v podobě množstevních slev, ale současně může znamenat nadměrné objemy zásob. S tím souvisejí nemalé náklady na skladování a riziko znehodnocení skladovaných produktů, případně i neprodejnost.
- Cena - cena versus kvalita a další podmínky dodání produktů
Faktory lze také doplnit o další a ty rozdělit na faktory vnitřní a vnější.
Mezi faktory vnitřní patří zejména:
finanční situace podniku, strategické cíle podniku, positioning, hodnoty manažerů atd.
Mezi faktory vnější patří zejména:
charakter poptávky, konkurence a její nákupní politika, legislativa daného trhu apod.
Mezi hlavní úkoly a zároveň i procesy nákupu patří:
- Definice potřeb nákupu
- Identifikace velikosti potřeb a termínů spotřeby předmětu nákupu
- Hledání dodavatelů
- Výběr dodavatele
- Tvorba objednávky
- Kontrola a zúčtování dodávky
- Skladování a vyskladnění
- Sledování spotřeby
- Hodnocení dodavatelů (Synek, 1996; Tomek a Hofman, 1999)
Mezi další procesy patří mj. definování kriterií hodnocení nákupu, sběr informací o dodavatelích (analýza trhu dodavatelů), jednání s dodavateli, posuzování nabídek, hodnocení vzorků.
Gros. I., Barančík, I. a Čujan, Z. Velká kniha logistiky. Praha: VŠCHT, 2016.
Synek, M. Manažerská ekonomika. Praha: Grada Publihing, 1996.
Tomek, J. a Hofman, J. Moderní řízení nákupu podniku. Praha: Management Press,
1999.