První pomoc – Bezvědomí, kardiopulmonální resuscitace


Cíl výuky

Praktické zvládnutí diagnostiky stavu vědomí a základních postupů neodkladné resuscitace dospělých, dětí a stavů po tonutí „Guidelines 2005“.

Obsah

  • bezvědomí
  • resuscitace

Doporučení pro výuku

  • Před zahájením výuky studentů by měl učitel sám dokonale zvládnout teorii a především praktické provedení kardiopulmonální resuscitace.
  • Před výukou zajistit dostatečné množství resuscitačních figurín, dezinfekce a vatových polštářků k čištění úst resuscitačních figurín.
  • Skupina pro výuku by neměla být větší než 15 studentů na jednoho učitele s použitím 2–3 resuscitačních figurín.

Postup praktického nácviku

  • s využitím PowerPointové prezentace vysvětlit studentům základní pojmy a postupy kardiopulmonální resuscitace

  • prezentaci doplnit výukovým videem

    Základní postupy neodkladné resuscitace – Guidelines 2005
    Resuscitace stavů obětí tonutí - Guidelines 2005
    Autor: Bc. Barbora Zuchová
    Odkaz: http://is.muni.cz/elportal/estud/fsps/ … /index.html
    Citace: Zuchová, Barbora. *Základní postupy neodkladné resuscitace – Guidelines 2005. *Elportál [online]. Brno : Masarykova univerzita. Prosinec 2007. [cit. 2008-08-17]. Dostupný z WWW: http://is.muni.cz/elportal/?id=744386. ISSN 1802-128X.
  • názorná ukázka učitele

  • nácvik resuscitace

    • Diagnostika stavu vědomí

      učitel dbá na správný postup zjištění stavu vědomí

      Cvičení (nácvik ve dvojicích): Studenti jsou ve dvojicích, jeden leží a předstírá bezvědomí. Druhý jej osloví, udělá bolestivý podnět a poté, co podnět nevyvolá žádnou reakci, zaklání hlavu – šetrně!!! A zkouší, zda „bezvědomý“ dýchá. Ležící student buď dýchá, nebo zatají dech a předstírá bezdeší. Důležité je, aby studenti tuto základní diagnostiku zvládli a uměli rozlišit, kdy resuscitaci zahájit a kdy ne.

      UPOZORNĚNÍ
      Na živém člověku nikdy neprovádět masáž srdce!
    • Nácvik masáže a dýchání

      Učitel dbá na správný postup provádění KPR

      UPOZORNĚNÍ
      Nácvik provádět vždy na resuscitačních figurínách!
      • učitel dbá na techniku provedení masáže a správnou frekvenci
      • učitel dbá na správné místo masáže (střed hrudní kosti)
      • učitel dbá na techniku provedení dýchání
      • učitel by neměl zapomenout také na specifika resuscitace dětí a stavů po tonutí – resuscitaci je doporučováno zahájit 5 úvodními vdechy, u dítěte masíruje zachránce hranou dlaně jedné ruky
  • ověření teoretických znalostí testem

  • naplánované opakování nácviku resuscitace

    např. příští hodina TV a letní kurz
  • je-li k dispozici figurína baby nebo trenažér AED, je vhodné rozšířit nácvik o resuscitaci dítěte do jednoho roku a ukázat resuscitaci s podporou AED

POZNÁMKA AUTORŮ
Využijte půjčovny resuscitačních figurín, více informací na fsps.muni.cz/figuriny.

Studijní materiály

Prezentace v češtině

Prezentace ve formátu PPT (MS PowerPoint) Prezentace ve formátu PDF (Adobe Acrobat)

Prezentace v angličtině

Presentation in PPT format (MS PowerPoint) Presentation in PDF format (Adobe Acrobat)

Procvičovací otázky

Spustit interaktivní test v IS MU
Doporučujeme: Pokud pro přístup k interaktivním testům využijete svůj účet v Informačním systému Masarykovy univerzity, můžete se v budoucnu vrátit ke svým odpovědím.


Slovník anglických pojmů


abdomen břicho
airways dýchací cesty
artifical respiration umělé dýchání
breathing dýchání
chest hrudník
chest compressions stlačování hrudníku
contact establishment navázání kontaktu
forehead čelo
head hlava
heart massage srdeční masáž
jaw čelist
painful stimulation bolestivý podnět
recovery position stabilizovaná poloha
shout for help volání o pomoc
sufficient and regular breathing dostatečné a pravidelné dýchání
Mgr. Zdeňka Kubíková, Bc. Barbora Zuchová a kolektiv |
Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity |
Návrat na úvodní stránku webu, nahoru |
Stránky Fakulty sportovních studií MU
| Technická spolupráce:
| Servisní středisko pro e-learning na MU, 2008
| Stránky střediska na Elportále