Tato přednáška se v prvé řadě zaměřila na zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a klíčové pojmy s tímto zákonem spojené.

 

Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích),

Zákon č. 206/2005 Sb., o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti.

 

V prvé řadě bylo nutné dotknout se samotného rozhlasového a televizního vysílání a převzatého rozhlasového a televizního vysílání, jak je vymezuje příslušný zákon:

 

rozhlasové a televizní vysílání převzaté rozhlasové a televizní vysílání

I. prvotní šíření původních r. a tv. programů a služeb přímo souvisejících s programy, (včetně teletextu v analogovém televizním vysílání),

II. určených k příjmu veřejností,

III. v podobě chráněné nebo nechráněné systémem podmíněného přístupu prostř. sítí elektronických komunikací

I. prvotní šíření původních r. a tv. programů a služeb přímo souvisejících s programy, (včetně teletextu v analogovém televizním vysílání),

II. určených k příjmu veřejností,

III. v podobě chráněné nebo nechráněné systémem podmíněného přístupu prostř. sítí elektronických komunikací

 

 

Klíčové postavení má v rámci regulace rozhlasového a televizního vysílání Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Jedná se o správní úřad, který vykonává státní správu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a převzatého vysílání.

Pro provozování rozhlasového a televizního vysílání je bezbytná licence, kterou uděluje RRTV v tzv. licenčním řízení. Zde se můžete seznámit s některými rozhodnutími o udělení licence (CET 21, FTV Premiéra). K provozování převzatého rozhlasového nebo televizního vysílání je nezbytná registrace.

Pro bližší uchopení povinnosti provozovatelů rozhlasového a teelvizního vysílání se podívejme na několik případů

 

Česká televize - informace o zprávě Veřejného ochránce práv o Czechteku

Události komentáře 31.1.2006

NOVA - CSI: LAS VEGAS,

Česká televize - vyjednávání o vládě

Události 24.8.2006

objektivita a vyváženost ohrožování mravního vývoje mládeže objektivita a vyváženost

RRTV posoudila předmětnou reportáž jako neobjetivní a nevyváženou. Toto rozhodnutí potvrdil Městský soud v Praze č.j. 8 Ca 205/2006 a Nejvyšší správní soud č.j. 5 As 11/2007-63.

Podobnou repotáž v pořadu Události RRTV rovněž sankcionovala, avšak Městský soud v Praze (č.j. 7 Ca 215/2006) rozhodnutí zrušil, neboť Rada v něm nevysvětlila obsah pojmu objektivní a vyvážený.

RRTV zde pokutovala CET 21 za vysílání pořadů, které obsahují sdělení, která mohou ohrozit mravní vývoj mládeže, a to v době od 6:00 do 22:00. Městský soud v Praze toto rozhodnutí potvrdil (č.j. 10 Ca 64/2008)  RRTV konstatuje, že nelze subjektivně interpretovat výpověď (zde M. Bursíka), neboť tím dochází k tomu, že diváci získají fakticky nesprávnou interpretaci. Toto povrdil ve svém rozhodnutí Městský soud v Praze (č.j. 10 Ca 35/2007-34). Toto rozhodnutí posléze zrušil Nejvyšší správní soud (č.j. 7 As 20/2007 - 61) a následně na to i Městský soud v Praze (č.j. 10 Ca 179/2008 - 69).
Podle RRTV bylo v reportáži vynecháno nejdůležitější sdělení, a to, že zákrok byl oprávněný a současně ve sdělení byly vynechány jakékoli zmínky o tom, že zásadních chyb se dopustili i technaři. Podle Rady uříznutí hlavy představuje zvrácený způsob vykonání vraždy a může mít na jedince otupující vliv...  Podle NSS nelze vytrhávat jednotlivé odvysílané informace, komentáře či vyjádření z celkového kontextu a samostatně je z hlediska objektivity a vyváženosti hodnotit, aniž by byl takový postup Radou odůvodněn a aniž by se Rada vypořádala s dalšími, pro posouzení objektivity a vyváženosti vysílání relevantními okolnostmi, jako např. s tím, co bylo hlavním tématem předmětné části vysílání, nakolik byla daná informace (vyjádření) v dané části vysílání zvýrazněna či naopak potlačena, jaký časový prostor je dané informaci ve vztahu k celkové délce předmětné části vysílání věnován atd.