Sociální vývoj jako stěžejní posun v předškolním období

Dochází k přesahu sociálních vztahu ven z rodiny, je fází přípravy na život ve společnosti, rozvoj osobnosti už probíhá v interakci s ostatními,
učí se mnoha novým sociálním dovednostem, získává nové role.

Týká se třech oblastí:

1. Vývoj sociální reaktivity – bohatě diferencované emoční vztahy k lidem v blízkém i vzdálenějším společenském okolí. Selhání v této oblasti – autistické děti.

2. Vývoj sociálních kontrol a hodnotových orientací – normy, které si dítě vytváří na základě příkazů a zákazů udělovaných dospělými a které postupně přijímá za své. Selhání v této oblasti anetičtí psychopati.

3. Osvojování sociálních rolí – chápání takových vzorců chování a postojů, které jsou od jedince očekávány ostatními členy společnosti,
a to vzhledem k jeho věku, pohlaví, společenskému postavení, atd.

Teorie mysli - porozumění prožívání druhých lidí.

Základem teorie mysli je vědomí, že i druzí lidé mají vnitřní prožitky. Experiment se schováváním věcí, zlom kolem 4 roku života. Děti, které mají sourozence, jsou v řešení takových úloh úspěšnější než jedináčci. Kolem 4 let dokáže dítě předpovídat emoční reakce druhých na určitou situaci. Předškolní dítě se domnívá, že myšlenky a pocity se musí projevit přímo v chování (když se někdo usmívá, je šťastný). Pocity provinění dítěte.
Teprve školní dítě si uvědomuje možnost maskovat vlastní pocity a odvozují, že výraz emocí může být zavádějící i u druhých.

Základy sebepojetí se utvářejí již v batolecím období (kolem 2 let), děti znají své „základní charakteristiky“, uvádějí, že jsou děti a ne dospělí, znají své pohlaví. V předškolním období popisují své vlastní fyzické rysy (jsem silný), své vlastnictví (to je moje) a své vlastní preference (co mají a nemají rády). Je to ovšem nestabilní a vázané k dané situaci. Ve školním věku se zaměřují i na psychologické vlastnosti, schopnosti a emoce.

Sebehodnocení v předškolním věku je poměrně vysoké (to zvládnu, já to udělám), ale nestabilní, hodně závislé na aktuální sociální situaci.
Pozitivně koreluje s jistotou ve vztazích s rodiči.